Gestolen bankkaart

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

Gestolen bankkaart

#1 , 09 jun 2022 16:56

Beste,

Mijn moeder is op reis geweest naar Portugal en is daar het slachtoffer geworden van zakkenrollers.

Ze kocht een metroticket en op de metro merkte ze dat ze bestolen was: bankkaarten, identiteitskaart en rijbewijs kwijt.

Ze belde meteen cardstop en de bank. De bank gaf aan dat alles er goed uit zag en er geen geld was afgehaald. Daarna heeft ze bij de politie aangifte gedaan van diefstal en is ze op de ambassade een document gaan halen om later in de week terug naar huis te kunnen reizen met het vliegtuig.

Twee dagen later kreeg ze telefoon van de bank dat er van 4 verschillende rekeningen geld is afgehaald. De kantoorverantwoordelijke gaf meteen aan dat het heel spijtig is maar dat ze niks kunnen doen en dat dit helaas niet vergoed wordt.

Na wat opzoekingswerk lees ik echter dat dit niet altijd klopt en dat de bank wel een gedeelte moet vergoeden, behalve als er grove nalatigheid is gebeurd zoals een eenvoudige pincode of de pincode op de bankkaart geschreven. Dit was echter niet het geval.

Deze info vond ik op de website van testaankoop https://www.test-aankoop.be/geld/betale ... aart-kwijt

En ook hier https://www.eccbelgie.be/themas/dienste ... -of-fraude

Klopt het dat de bank inderdaad een gedeelte moet terugbetalen of zie ik iets over het hoofd? En welke stappen moet mijn moeder ondernemen indien de bank weigert om iets terug te betalen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd
Berichten: 514

#2 , 10 jun 2022 13:53

Als ze Cardstop gebeld heeft en er toch geld is afgehaald worden, dan is de bank toch verantwoordelijk?

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 10 jun 2022 14:12

Hoe is men dan aan de code geraakt?

Reclame

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2022 22:12

Als ze Cardstop gebeld heeft en er toch geld is afgehaald worden, dan is de bank toch verantwoordelijk?
Eerst metroticket gekocht, half uur later gemerkt dat ze bestolen is, toen meteen cardstop gebeld. De afhalingen gebeurde in de tussentijd.

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jun 2022 22:13

Hoe is men dan aan de code geraakt?
Geen idee, over de schouders meegekeken? Andere techniek gebruikt? Ze heeft niets gemerkt dus kan hier geen antwoord op geven

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jun 2022 22:14

Update: mijn moeder is vandaag opnieuw met de bank gaan praten en nu gaan ze toch een procedure opstarten om een terugbetaling aan te vragen. Dit was nog geen garantie, maar het klonk nu al positiever en er was een goede medewerking van de filiaalhouder. Die gaf aan dat ze normaal gezien toch recht heeft op een terugbetaling

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jun 2022 23:26

Update over afloop voor als iemand ooit nog met gelijkaardig probleem zit:

Van de bank nog geen antwoord maar al wel positief nieuws van de creditcard:

Wij verwijzen naar uw betwisting van xxx in verband met de aanrekening van meerdere transacties met uw kaart.

Graag melden wij u dat wij vandaag de betwiste transacties onder voorbehoud gecrediteerd hebben op uw bankrekening/kaartrekening. Houd evenwel rekening met een inhouding van een wettelijke franchise van € 50 die op het einde van deze maand aangerekend zal worden.

Mocht alsnog blijken dat het resultaat van onze procedure in uw nadeel is, dan zullen wij u ervan op de hoogte brengen.

Heeft u nog vragen? Aarzel niet om contact op te nemen met onze klantendienst.

TheJudge007
Berichten: 366

#8 , 17 jun 2022 15:21

Als ze Cardstop gebeld heeft en er toch geld is afgehaald worden, dan is de bank toch verantwoordelijk?
Eerst metroticket gekocht, half uur later gemerkt dat ze bestolen is, toen meteen cardstop gebeld. De afhalingen gebeurde in de tussentijd.
Zonder pincode kunnen volgens mij die afhalingen enkel draadloos gebeurd zijn. En dat alles binnen een tijdspanne van 30 minuten blijkbaar ? Vreemd.

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jun 2022 23:10

Als ze Cardstop gebeld heeft en er toch geld is afgehaald worden, dan is de bank toch verantwoordelijk?
Eerst metroticket gekocht, half uur later gemerkt dat ze bestolen is, toen meteen cardstop gebeld. De afhalingen gebeurde in de tussentijd.
Zonder pincode kunnen volgens mij die afhalingen enkel draadloos gebeurd zijn. En dat alles binnen een tijdspanne van 30 minuten blijkbaar ? Vreemd.
Ze hebben geld afgehaald met pincode, zoals in eerste post vermeld: eerst metroticket gekocht, daarna bestolen, daarna cardstop gebeld. De afhalingen gebeurden dus voordat mijn moeder dit doorhad en voordat cardstop was gebeld.

Terug naar “Bank & Beurs”