Hypothecair mandaat niet verwijderd bij verkoop huis!

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

Hypothecair mandaat niet verwijderd bij verkoop huis!

#1 , 01 apr 2022 11:45

Iets meer dan 2 jaar geleden kocht onze zoon een huis. Om betere voorwaarde te krijgen vroeg de bank om "borg" te staan. Die ging automatisch na enkele jaren verdwijnen liet de bankdirecteur weten maar daarna bleek dit zeker niet juist.
Vorig jaar hebben wij een nieuw huis gekocht en ons huis verkocht aan onze dochter.
Die gingen onlangs een renovatie aanvragen maar dit was een probleem omdat die "borg" nog op het huis stond??
Groot was mijn verbazing want dit ging bij de verkoop van ons huis geschrapt worden maar dat zijn ze dus vergeten.
In eerste instantie bleef de bankdirecteur beweren dat dit de fout vd notaris geweest is maar dit is dus zeker niet het geval.
Het gaat hier blijkbaar over een hypothecair mandaat en dat is iets dat de notaris niet kan zien en door de bank is dit bij de verkoop ook niet vermeld.
Nu wil de bank al de kosten om dit eruit te halen doorrekenen aan onze kinderen.
Moest ik mijn huis verkocht hebben aan iemand anders dan onze dochter zou het toch ook niet mogelijk zijn dat die daarna geen lening kunnen krijgen door een fout vd bank?
Volgens de notaris is dit een regeling die de bank er gewoon kan uithalen omdat die nergens anders gekend is.
Het huis van mijn zoon is ondertussen al zeker 100.000 euro meer waard door alle renovaties die gebeurd zijn dus de bank heeft dus ook hier geen reden voor om deze fout gratis op te lossen.
Bankdirecteur blijft echter moeilijk doen en wil hier niet enkel een schatting laten betalen maar ook nog een hoop kosten om dit eruit te halen?
Wat kunnen we nog doen want onze dochter wil wel beginnen aan de verbouwingen en heeft die lening wel nodig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 01 apr 2022 17:06

Bank wil zeker zijn dat de waarde van het huis volstaat om het resterende leningskapitaal te recupereren bij wanbetaling.

Niet laten schatten is een “gunst” van de bank…. Idem dito als ze dossierskosten zouden verminderen / laten vallen.

Een hypothecair mandaat wordt door de bank maar geschrapt als het kapitaal ervan terugbetaald is. Nu moet er ws een nieuw mandaat gevestigd worden op het huis van uw zoon.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 01 apr 2022 17:50

Bank wil zeker zijn dat de waarde van het huis volstaat om het resterende leningskapitaal te recupereren bij wanbetaling.

Niet laten schatten is een “gunst” van de bank…. Idendito als ze dossierskosten zouden verminderen / laten vallen.

Een hypothecair mandaat wordt door de bank maar geschrapt als het kapitaal ervan terugbetaald is. Nu moet er ws een nieuw mandaat gevestigd worden op het huis van uw zoon.

Het is misschien maar een detail (???) , maar wordt de vestiging van dat nieuw mandaat, dus mandaat om een hypotheek te kunnen vestigen op het huis van de zoon notabene, niet afhankelijk van het akkoord van deze zoon? En wat als die zoon het huis betaald heeft met een lening, waarvoor er al een hypotheek op het huis staat (voor het gemak in het voordeel van een andere bank) ?

Mijns inziens zijn er hier toch een aantal zaken misgelopen, al bij de overdracht van het huis aan de zoon... Tenzij natuurlijk dat er ons hier belangrijke informatie ontbreekt.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 01 apr 2022 20:38

Beste

U heeft een hypothecaire borg getekend bij het krediet van uw zoon. Die hypothecaire borg op basis van een hypothecair mandaat wordt in detail op papier gezet door middel van een hypothecaire volmacht die u tekende bij een notaris enerzijds en een onderhandse akte anderzijds. Daarin zijn de voorwaarden opgenomen. Verwijzingen naar wat de bankdirecteur zou gezegd hebben bepalen uw contract niet. Die documenten wel en die kan u lezen.
Op het moment dat u uw woning verkocht had u van de opbrengst uw bedrag qua borgstelling moeten vervangen door een nieuwe waarborg. Hetzij door een nieuw hypothecair mandaat op de nieuwe woning die u mogelijk kocht, hetzij door een andere waarborg ( pand beleggingen).
De bank zal dus nu inderdaad een nieuwe kredietanalyse moeten maken en beslissen of uw borgstelling geschrapt kan worden dan wel of u een vervangingswaarborg moet voorzien. Het is niet aan u om eenzijdig uw contractuele verplichtingen te annuleren. De kosten daartoe dienen voldaan. Dat is het gevolg vanher onttrekken van de waarborg. U heeft contractbreuk gepleegd….
Dat is inderdaad niet tegenstelbaar aan uw dochter gezien een hypothecair mandaat niet kan uitgevoerd worden bij andere eigenaars.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 03 apr 2022 18:36

Iets begrijp ik niet. Als de zoon een huis koopt, wordt hypotheek genomen. Normale situatie. Manier van doen : hypotheek tot bedrag van fiscale aftrek is bereikt, hypotheekmandaat eventueel voor de rest. Maar steeds op dezelfde woning die aangekocht is.
Waarom dus : hypotheekmandaat op een woning van andere eigenaars? Heeft de bank een te grote lening verschaft? Iets is duister voor mij. Mandaat als borg voor werken? Die uitleg voldoet niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 04 apr 2022 19:38

Wanton

Ik begrijp dat hier de ouders zich ooit borg hebben gesteld. Actueel mag dat zelfs niet meer (borgstelling om niet). Theoretisch (en hier blijkbaar ook in praktijk) werd hier een hypothecaire borgstelling op basis van een hypotheek volmacht van gemaakt. Dat vind ik als bankier vrij krapuleus. Maar juridisch kon dat perfect. Gelukkig nu niet meer…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 06 apr 2022 20:29

Als zo iets gedaan wordt , dan zou ik toch verwachten dat dat voor een beperkte tijd is.
Akkoord dat dat crapuleus is....
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Bank & Beurs”