Bankkaart

Bobijntje67
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bankkaart

#1 , 22 feb 2022 14:12

Beste, wij zijn wettelijk samenwonend, mijn partner is palliatief ongeneeslijk ziek, mag ik zijn bankkaart gebruiken voor aankopen te doen, moest er iets gebeuren met mijn partner kunnen zijn kinderen mij iets aangaan omwille van die aankopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 22 feb 2022 18:55

Beste

het is nooit een goed idee om de bankkaart van iemand anders te gebruiken. Die is PERSOONLIJK. U kan perfect die betalingen zelf uitvoeren met uw kaart en nadien het bedrag (laten) overschrijven naar uw rekening. . Of u kan onderling een volmacht regelen op zijn/haar rekening en dan kan u een eigen bankkaart op die rekening aanvragen.
Wat eventuele claims van kinderen betreft : een volmacht of gebruik van zijn/haar bankkaart mag nooit aangewend worden om jezelf te verrijken maar inderdaad enkel op die uitgaven te doen die betrokkene ook zou doen. Ik kan u enkel de raad geven de bewijzen van uitgaven (kastickets met detail) te bewaren zodat die in voorkomend geval de uitgaven kunnen verantwoorden. En geen uitgaven te doen die niet in het gemeenschappelijk belang zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 22 feb 2022 19:40

Anderzijds bent u wel wettelijk samenwonend. Dus is het wel normaal dat u routine boodschappen en betalingen doet. Zolang het normale bedragen zijn in het belang van het huishouden en de verzorging van uw partner kan dat moeilijk gezien worden als onrechtmatige verrijking.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 feb 2022 19:58

Hou dus zeker alle betalingsbewijzen, en de zaken waarvoor ze diende, goed bij. Kan nog van pas komen mocht uw partner overlijden.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 22 feb 2022 20:22

Naast bewindvoering of zorgvolmacht lijkt mij de eenvoudigste, snelste en zuiverste/meest heldere oplossing in dit geval dat uw partner u + één van zijn kinderen een bankvolmacht geeft. Zo blijft alles bruikbaar en transparant voor alle partijen.
Indien klant bij dezelfde bank is er geen extra bankkaart nodig en is alles online consulteerbaar door beiden.
Vermoedelijk moet uw partner om deze volmacht te geven zich wel fysiek in zijn bankkantoor kunnen aanbieden. Weet niet of dat kan. Als het kan, eenvoudige manier om het tijdelijk in wederzijds vertrouwen en transparantie op te lossen.

Terug naar “Bank & Beurs”