Getrouwheidspremie

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

Getrouwheidspremie

#1 , 20 aug 2021 15:42

Ik ben er mij van bewust dat getrouwheidspremie enkel verschuldigd is op bedragen die 12 maanden op een rekening staan.

De situatie hoewel is als volgt.

Een bepaald bedrag staat onaangeroerd 19 maanden op een spaarrekening, zonder beweging.

Op de 12de maand word getrouwheidspremie uitbetaald.

Op de 19de maand beëindigd de bank de cliëntenrelatie, op basis dat de Belgische klant woonachtig in het buitenland is.

Dit blijkt volledig wettelijk, zolang ze de 3 maanden opzegtermijn in acht nemen, en er zijn momenteel meerdere banken die dit gebruiken om rekeningen af te sluiten.

Nu, aangezien de opzegging van de cliëntenrelatie eenzijdig is, ontzegt de bank mijn welwillendheid om het bedrag 24 maanden op de rekening te hebben.

Mijn vraag is dan ook, is de bank bij het afsluiten van de rekeningen op de 19de maand, 7 maanden getrouwheidspremie verschuldigd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 20 aug 2021 23:48

Beste


Neen. In de algemene voorwaarden die u aanvaardde bij de opening van de rekening staat ongetwijfeld dat de bank het recht heeft om de bankrelatie stop te zetten zonder daar voor een verklaring te moeten geven mits een vooropzeg van X maanden. Het feit dat dit uw intentie doorkruist geeft u geen rechten die contractueel niet bestaan. Ook een klant kan eenzijdig de relatie opzeggen en dan zal de bank evenmin rechten eisen die contractueel onbestaande zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 22 aug 2021 06:50

Gezien de huidige intrestvoeten op spaarrekeningen zal het wel om peanuts gaan zeker?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 aug 2021 09:35

Tenzij het hier gaat over een bedrag met 7 cijfers (voor de komma) :D

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#5 , 23 aug 2021 16:44

Gezien de huidige intrestvoeten op spaarrekeningen zal het wel om peanuts gaan zeker?
Of het om peanuts of niet gaat is niet de kwestie hier, mijn vraag was om de wetgeving hieromtrent te kennen.

Is de bank mij getrouwheidspremie verschuldigd voor de periode van maand 13 to 19?

Zelfs al zou het om 1 luttele Euro zou gaan, dan zie ik geen reden waarom ik die aan de bank zou laten
Laatst gewijzigd door Jan Verbeem op 23 aug 2021 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#6 , 23 aug 2021 16:49

Beste


Neen. In de algemene voorwaarden die u aanvaardde bij de opening van de rekening staat ongetwijfeld dat de bank het recht heeft om de bankrelatie stop te zetten zonder daar voor een verklaring te moeten geven mits een vooropzeg van X maanden. Het feit dat dit uw intentie doorkruist geeft u geen rechten die contractueel niet bestaan. Ook een klant kan eenzijdig de relatie opzeggen en dan zal de bank evenmin rechten eisen die contractueel onbestaande zijn.
Indien u de moeite had gedaan om het onderwerp aandachtig te lezen, alvorens te commenteren, dan had u zeker gemerkt dat ik de opzegging niet betwist.

Voor alle duidelijkheid, ik schreef in mijn originele post "Dit blijkt volledig wettelijk, zolang ze de 3 maanden opzegtermijn in acht nemen, en er zijn momenteel meerdere banken die dit gebruiken om rekeningen af te sluiten."

Mijn vraag, welke ik dacht dat duidelijk was, is of de bank mij getrouwheidspremie verschuldigd is voor de periode van maand 13 t/m maand 19.

Als u hierop het antwoord weet, bent u welkom omdat te posten

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 23 aug 2021 17:45

Mijn vraag, welke ik dacht dat duidelijk was, is of de bank mij getrouwheidspremie verschuldigd is voor de periode van maand 13 t/m maand 19.

Als u hierop het antwoord weet, bent u welkom omdat te posten


U geeft zelf het antwoord, uw geld heeft daar om een volkomen wettelijke reden geen volle 12 maand meer gestaan, dus....
Nu, aangezien de opzegging van de cliëntenrelatie eenzijdig is, ontzegt de bank mijn welwillendheid om het bedrag 24 maanden op de rekening te hebben. Mijn vraag is dan ook, is de bank bij het afsluiten van de rekeningen op de 19de maand, 7 maanden getrouwheidspremie verschuldigd?

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#8 , 24 aug 2021 16:42

Mijn vraag, welke ik dacht dat duidelijk was, is of de bank mij getrouwheidspremie verschuldigd is voor de periode van maand 13 t/m maand 19.

Als u hierop het antwoord weet, bent u welkom omdat te posten


U geeft zelf het antwoord, uw geld heeft daar om een volkomen wettelijke reden geen volle 12 maand meer gestaan, dus....
Nu, aangezien de opzegging van de cliëntenrelatie eenzijdig is, ontzegt de bank mijn welwillendheid om het bedrag 24 maanden op de rekening te hebben. Mijn vraag is dan ook, is de bank bij het afsluiten van de rekeningen op de 19de maand, 7 maanden getrouwheidspremie verschuldigd?
Bedankt om het antwoord, maar is dat ook de wetgeving, want er is weinig duidelijke uitleg hierover beschikbaar online.

De manier waarop ik het versta is dat iemand getrouwheidspremie verwerft vanaf het ogenblik dat de gelden 12 opeenvolgende maanden op een rekening staan.......................en uiteraard iedere daarop volgende maand.

De bank keert getrouwheidspremie uit op laatste dag van ieder kwartaal.

De gelden weren gestort midden november 2019, dus de eerste maal dat ik getrouwheidspremie ontving was 31 december 2020.

Wanneer ik de som omreken, ben ik zeker dat ik op die dag interest ontving berekent op een periode van 13 maanden. Dit is vrij eenvoudig te berekenen, omdat de getrouwheidspremie 0.1% is, en er geen bewegingen waren gedurende die 13 maanden.

De gelden zijn dan op de rekening blijven staan tot deze werd afgesloten begin augustus.

Dus waarom zou ik dan geen getrouwheidspremie ontvangen voor de daarop volgende maanden?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 aug 2021 17:57

Zie art . 2,4° KB/WIB92
De getrouwheidspremie wordt toegekend voor de deposito's die gedurende twaalf opeenvolgende maanden op dezelfde rekening ingeschreven blijven.
Na twaalf maanden heb je recht op de getrouwheidspremie. Dan begint een nieuwe periode van twaalf maanden te lopen, als gedurende die twaalf maanden het geld op de spaarrekening blijft heb je opnieuw recht op de getrouwheidspremie.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Bank & Beurs”