Opzeg hypothecair krediet door bank

SThomas
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opzeg hypothecair krediet door bank

#1 , 18 aug 2021 14:19

Beste,

Onze bank wenst ons hypothecair krediet eenzijdig op te zeggen wegens een verandering van hun interne regels. Ze stellen dat het voor hun niet langer wenselijk is om ons als klant te houden daar we in het buitenland (USA) wonen. We hebben dit krediet al zeer lang en hebben nooit een betaling gemist.

Dit wil ook zeggen dat er notariskosten etc... zullen zijn om de hypotheek op te heffen, alsook reiskosten.

Mogen zij dit eigenlijk wel eenzijdig doen?

Hartelijk dank,

Thomas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 18 aug 2021 14:27

Dat ze u niet langer als kliënt willen , dat kan ik ergens begrijpen.

Maar of een hypothecaire lening daarvoor kan afgebroken worden...? Even het contract nakijken, of beter, een belletje naar uw notaris ?

De bank met het appeltje :) ?

Ander alternatief is natuurlijk een bank vinden die de hele zwik overneemt, altijd met kosten natuurlijk. De huidige kredietvoorwaarden kunnen gunstiger zijn.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 18 aug 2021 16:26

Vandaag stond het in de krant
https://www.msn.com/nl-be/financien/zak ... ar-AANoQFo

Ze gaan 700 bankrekeningen opzeggen, denk dat het voor veel mensen behoorlijk wat problemen gaat geven.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 18 aug 2021 17:01

Ik heb geen details, maar een hypotheeklening zomaar opzeggen? Ik weet het niet hoor.

De hieraan verbonden bankrekening is vlot vervangbaar, maar dat is allicht nog aan te passen.

Nog voor 1 september een volledige akte voorbereiden, bij een nieuwe bank, met de nodige formaliteiten, is gewoon technisch niet mogelijk. Dan spreek ik nog niet over de aanvraag bij een andere instelling, acceptatie en dergelijke....

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 18 aug 2021 17:56

betwijfel ook of ze zomaar een hypotheeklening kunnen opzeggen.

De echte reden waarom ze die 700 klanten buitengooien, staat in de volgende draad
https://www.spaargids.be/forum/argenta- ... ml#p520290

( ze willen die hoge kosten niet betalen om aan al die controleverplichtingen te kunnen voldoen )

Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 18 aug 2021 18:18

Ja, dat kan! Onze notaris heeft daarvoor gewaarschuwd. Het is iets wat weinig mensen weten maar wat blijkbaar in de meeste aktes effectief vermeld wordt.

Dat het net deze bank is die er gebruik van maakt zou eigenlijk niemand mogen verbazen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Bank & Beurs”