Sterkmaking

CosmicD
Topic Starter
Berichten: 27

Sterkmaking

#1 , 30 mei 2006 17:25

Hello,

In een ander topic bespreek ik de moeilijkheden die ik heb bij de bank om voor mijn op dit moment ombekwame moeder op te komen in zake betaling van de maandelijkse rekeningen en het verblijf.

De centrale zetel van de bank heeft nu voorgesteld documenten op te sturen voor een sterkmaking.

Wat moet ik mij hier bij voorstellen ? Ik heb er al over gelezen op het internet maar daar gaat het dikwijls over verkoop en aankoop van huizen enzo.

Heb ik het goed begrepen als ik zeg dat het gaat om een bepaalde instelling tie zich sterk maakt dat persoon x voor persoon y zal zorgen ?

In het geval van het bankwezen en in mijn specifieke situatie denk ik dat men probeert om mij op wettelijke basis een volmacht te laten krijgen op de rekening van mijn moeder om tijdelijk kosten zoals zakgeld en verblijf zelf te kunnen betalen ?

Hoe gaat dit dan juist in z'n werk ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 30 mei 2006 18:47

Beste,

De sterkmaking betreft een beding waarbij de ene contractant (u) de andere (bankinstelling) belooft er voor te zorgen dat een derde (uw moeder) iets zal doen.

Weet dat de derde vrijheid heeft hiermee al dan niet in te stemmen, aangezien hijzelf door het sterkmakingsbeding NIET gebonden is.

De derde is wel gebonden wanneer hij het contract al dan niet stilzwijgend of uitdrukkelijk bekrachtigt.

De sterkmaking heeft dus niet het minste met een volmacht te maken.

CosmicD
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 30 mei 2006 19:58

dan snap ik het niet echt. Als het doel is om mij handelingen te laten uitvoeren op haar zichtrekening, dan is dat toch iets dat zij "zowizo" kan "doen" (tekenen daarvoor). In dat opzicht hoef ik mij daar toch niet "sterk voor te maken" tegenover de bank om dat te doen ?

Dan zou het eerder mijn moeder zijn die moet tekenen samen met de bank opdat "ik" de bepaalde handelingen zou uitvoeren.

Maar moet dat dan niet impliceren dat die volmacht uit dat akkoord voortvloeit ?

En wat dan raar is, ze mag niet eens tekenen want de bank laat het niet toe... maar misschien wel bij uitzondering van een sterkmaking ?

Die sterkmaking is thans iets wat door de juridische dienst van de bank bedacht is...

PS: Ik denk dat ik er uit ben waarom ze dit zo doen.

Het kan zijn dat ze willen dat de kliniek en ik zich sterkmaken dat mijn moeder akkoord gaat met het feit dat ik voor haar handel.

Ofwel, is het de kliniek en mijn moeer die zich sterk maken dat ik in goedertrouw zal handelen met een verkregen volmacht..

Op die manier heeft men een soort van wettelijke "claim" van een externe borgpersoon als er iets moest misgaan

Is dit een juiste redenering ?

Reclame

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#4 , 30 mei 2006 23:42

Beste,

Wij kunnen niet meer doen dan de terzake fungerende wetgeving toe te lichten (zie hierboven).

Al de andere interpretaties zijn voor uw rekening, ?n daarvan distanti?ren wij ons.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#5 , 31 mei 2006 21:03

beste,

Indien uw moeder effectief onbekwaam is kan u dit laten vaststellen door een vrederechter die in dat geval een voorlopig bewindvoerder zal aanstellen om voor rekening van de onbekwaam verklaarde op te treden.

Indien dit standaardproc?d? om ??n of andere reden niet kan worden toegepast ?n u heeft geen volmacht op betrokken rekeningen dan zit u in een patstelling.

het document van sterkmaking is een blijk van vertrouwen dat de bank in u stelt. U tekent eigenlijk een document waarbij u "zich sterk maakt" verrichtingen uit te voeren die de op dat moment onbekwame evengoed zou uitvoeren.

Men staat u dus toe om verrichtingen uit te voeren op rekeningen waarvan u geen volmacht hebt, met als keerzijde dat daardoor de bank in geval van betwisting van de verrichtingen door de rekeninghouder de gelden van u zal terugvorderen.

CosmicD
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 01 jun 2006 16:31

Dank voor deze informatie. Zij gaan dat dan wel opsturen .

het is inderdaad een patstelling situatie, omdat mijn moeder al een gerechterlijk raadsman heeft en de 2 niet compatibel zijn heb ik begrepen.

meer nog, de wet van "gerechterlijke raadsman" gaat om verkwisting en heeft dus niets te zien met "ombekwaamheid". Er bestaat ook blijkbaar geen conversiemogelijkheid.

Op dit ogenblik moet er om een bewindvoeringsstatuut te kunnen krijgen eerst een procedure tot stand komen die nogal bombastisch is. 3 experten moeten oordelen dat het "raadsmanstatuut" niet meer van toepassing is voor mijn moeder. Dit zal dus realistisch gezien nooit gebeuren omdat mijn moeder blijvend en chronisch schizofreen is.

Ik ben thans thuis de enige die kort genoeg op de bal kan spelen om zulke situaties bij te stellen. Ik ken ook de nuances, de symboliek en kan toch meer dan een buitenstaander anticiperen op situaties die zich voor doen?

Ik ga een voorbeeld geven: de dag dat ik duidelijke signalen kreeg van een psychoze ging ik nog naar de bankbediende dit te melden. Die kon natuurlijk niets ondernemen omdat de rekening "van mijn moeder is" en de bankbediende natuurlijk de opdrachten moet uitvoeren van de rekeninghouder als die voor hem/haar staat.

De gerechterlijke raadsman staat daar buiten omdat die aleen over grote kapitalen gaat.

Tijd voor similes om eens een paar politici te motiveren zou ik zo zeggen.

Terug naar “Bank & Beurs”