Geld beheren voor vrienden

bafat
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Geld beheren voor vrienden

#1 , 13 jul 2021 13:49

Beste

Ik had een vraag over het investeren voor vrienden of algemeen investeren voor andere personen.
Ik heb het artikel gezien waar ze over dit onderwerp aan het spreken waren, maar wat ik wou vragen is: Wat zijn de gevolgen als je iemand anders zijn account van een of ander exchange beheert?

Ik weet al dat het veel risico heeft met relatie met je vrienden of die andere personen, maar de vraag was of dat er legale problemen zijn met dit?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12814

#2 , 13 jul 2021 14:01

Als u geen licentie hebt als belegger, zal dat meteen een uitstapje naar de rechtbank worden.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 13 jul 2021 14:32

De fsma zal de oren van uw kop komen rukken.

https://www.fsma.be/nl/wat-de-fsma
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

bafat
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jul 2021 15:09

Als u geen licentie hebt als belegger, zal dat meteen een uitstapje naar de rechtbank worden.
Het beheren van iemand anders geld als schenking is toegestaan, maar waarom niet alleen het geld van de klant zelf?

bafat
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jul 2021 15:10

De fsma zal de oren van uw kop komen rukken.

https://www.fsma.be/nl/wat-de-fsma
Wat zijn de gevolgen specifiek?

bafat
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jul 2021 15:11

De fsma zal de oren van uw kop komen rukken.

https://www.fsma.be/nl/wat-de-fsma
Het fsma is soort van een SEC?

Wat zijn de gevolgen specifiek?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 13 jul 2021 15:25

Het is de officiële waakhond van de overheid die de financiële sector en het verzekeringswezen controleert.
Het is de opvolger van de vroegere "Bankcommissie" die reeds in 1935 werd opgericht na de financiële krach van eind jaren '20.

Overtreders maken meestal kennis met het Belgische gevangeniswezen.

"Het beheren van iemand anders geld als schenking is toegestaan, maar waarom niet alleen het geld van de klant zelf?"
Behoeft dat nu echt een antwoord?
Geschonken geld wordt uw geld en is dus niet meer van de schenker.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 13 jul 2021 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12814

#8 , 13 jul 2021 15:29

Als u geen licentie hebt als belegger, zal dat meteen een uitstapje naar de rechtbank worden.
Het beheren van iemand anders geld als schenking is toegestaan, maar waarom niet alleen het geld van de klant zelf?
Dan bent u aan het beleggen met iemand anders zijn geld, en daar hebt u een licentie voor nodig. Sinds de bankencrisis is men daar heel streng op geworden.

bafat
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 jul 2021 15:31

Het is de officiële waakhond van de overheid die de financiële sector en het verzekeringswezen controleert.
Het is de opvolger van de vroegere "Bankcommissie" die reeds in 1935 werd opgericht na de financiële krach van eind jaren '20.

Overtreders maken meestal kennis met het Belgische gevangeniswezen.
Als er genoeg geld wordt gemaakt en alle belastingen en ect. worden betaald is er toch helemaal geen probleem me onderlings tussen vrienden?

bafat
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 jul 2021 15:34

Als u geen licentie hebt als belegger, zal dat meteen een uitstapje naar de rechtbank worden.
Het beheren van iemand anders geld als schenking is toegestaan, maar waarom niet alleen het geld van de klant zelf?
Dan bent u aan het beleggen met iemand anders zijn geld, en daar hebt u een licentie voor nodig. Sinds de bankencrisis is men daar heel streng op geworden.
Welke licentie juist?
Ik heb ook is gehoord dat het ook zonder kan, ik snap dat het heel gereguleerd is voor fraude maar als je hoge omzet maakt en vaste afspraken maakt zou dat toch geen probleem zijn?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 13 jul 2021 15:35

Neen. Nogmaals: dat mag niet.
Want dan bent u een (would-be) financiële tussenpersoon.

Zelfs wie aangesteld is als voogd kan niet zomaar eender wat doen wat betreft beleggingen van het geld van zijn pupil.

Dus neen: het mag niet, vergeet het in uw eigen belang.tenzij u bij machte bent om te voldoen aan onderstaande niet-limitatieve lijst van voorwaarden:
https://www.bzb-fedafin.be/nl-be/sector ... senpersoon
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 13 jul 2021 15:41, 2 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bafat
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 jul 2021 15:40

Je hebt een licentie nodig omdat je management fees zou vragen aan je klant zonder dat je iets zou moeten doen met het geld van de klant, maar als je helemaal geen fee vraagt voor het beheren van het geld en alleen een performance fee dus alleen als de klant een bepaalde percentage maakt en dan pas kan ik dus een percentage ervan nemen.
Zou dit mogelijk zijn?

bafat
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 jul 2021 15:42

Neen. Nogmaals: dat mag niet.
Want dan bent u een (would-be) financiële tussenpersoon.

Zelfs wie aangesteld is als voogd kan niet zomaar eender wat doen wat betreft beleggingen van het geld van zijn pupil.

Dus neen: het mag niet, vergeet het in uw eigen belang.tenzij u bij lacte bent om te voldoen aan onderstaande niet-limitatieve lijst van voorwaarden:
https://www.bzb-fedafin.be/nl-be/sector ... senpersoon
Enige ander manier is gewoon om een fonds te starten dan?

LeenW
Berichten: 12814

#14 , 13 jul 2021 15:42



Het beheren van iemand anders geld als schenking is toegestaan, maar waarom niet alleen het geld van de klant zelf?
Dan bent u aan het beleggen met iemand anders zijn geld, en daar hebt u een licentie voor nodig. Sinds de bankencrisis is men daar heel streng op geworden.
Welke licentie juist?
Ik heb ook is gehoord dat het ook zonder kan, ik snap dat het heel gereguleerd is voor fraude maar als je hoge omzet maakt en vaste afspraken maakt zou dat toch geen probleem zijn?
https://www.fsma.be/nl/wetgeving

Het gaat er vooral om dat niet elke kwakzalver voor anderen mag gaan beleggen. U gaat zich in orde moeten stellen met de regelgeving als u dit wil doen.

bafat
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#15 , 13 jul 2021 15:49



Dan bent u aan het beleggen met iemand anders zijn geld, en daar hebt u een licentie voor nodig. Sinds de bankencrisis is men daar heel streng op geworden.
Welke licentie juist?
Ik heb ook is gehoord dat het ook zonder kan, ik snap dat het heel gereguleerd is voor fraude maar als je hoge omzet maakt en vaste afspraken maakt zou dat toch geen probleem zijn?
https://www.fsma.be/nl/wetgeving

Het gaat er vooral om dat niet elke kwakzalver voor anderen mag gaan beleggen. U gaat zich in orde moeten stellen met de regelgeving als u dit wil doen.
Dus dit heeft er niks bij belang?

"Je hebt een licentie nodig omdat je management fees zou vragen aan je klant zonder dat je iets zou moeten doen met het geld van de klant, maar als je helemaal geen fee vraagt voor het beheren van het geld en alleen een performance fee dus alleen als de klant een bepaalde percentage maakt en dan pas kan ik dus een percentage ervan nemen.
Zou dit mogelijk zijn?"

Terug naar “Bank & Beurs”