Aandelen verkopen voor de uitgifte van dividend of erna

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Aandelen verkopen voor de uitgifte van dividend of erna

#1 , 23 apr 2021 17:27

Ik heb wat aandelen van een beurs genoteerd bedrijf en ken niet veel van de beurs, maar ik heb nu een vraag, wat is het beste verkoop ik ze voor het dividend wordt uitgekeerd of moet ik wachten tot later? Bedankt Suzanne.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2021 18:30

Bij een efficiënte marktwerking maakt het niet uit, aangezien voorziene dividenduitkeringen net als alle andere beschikbare informatie al in de koers van het aandeel weerspiegeld zitten.

Puur economisch antwoord, geen juridisch.

polk
Berichten: 437

#3 , 23 apr 2021 18:39

Als je ze bijhoudt tot ex-dividend datum heb je recht op het dividend. Op die dag daalt de koers, ceteris paribus, met het uitgekeerde dividend per aandeel. Financieel maakt het dus niet uit.

Op fiscaal vlak is er in België klein verschil: op een eventuele meerwaarde die je behaalt als je verkoopt ben je in de meeste gevallen geen belastingen verschuldigd, terwijl als je een dividend ontvangt uw bank/broker automatisch 30% roerende voorheffing zal inhouden. Je kan deze sinds een paar jaar wel terugvorderen (tot een bepaald maximumbedrag) via de aangifte personenbelasting.

Algemeen kan je dus stellen dat, in de veronderstelling dat je sowieso je positie wil sluiten, het in België iets voordeliger is om dit voor de ex-dividenddatum te doen.

Reclame

Bartv82
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2021 13:03

Voor belgische aandelen: geen verschil omdat je de betaalde dividentbelasting (RV) volledig kan terugvragen aan de belastingen in vak 437 (tot max 240 eur terug te krijgen)

Voor buitenlandse aandelen: meestal betaal je bovenop de belgische belasting (RV) rond 15% belasting in het buitenland. Dat ben je dan definitief kwijt als je wacht tot na het dividend om te verkopen.

Als je twijfelt, wacht dan beter. Een verkoop ongedaan maken kost veel meer (2x broker comissie en beurstaks). Meestal is het beter om minder te handelen. En zulke beslissingen nemen op basis van dividenddatum houdt eigenlijk weinig steek voor normale beleggers.

Terug naar “Bank & Beurs”