Bank

Frank0909
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bank

#1 , 19 apr 2021 13:14

Beste Leden,

Vanaf welk bedrag zou de bank vragen kunnen stellen?

Wat is het maximale bedrag dat ik kan overschrijven via Belfius naar Bnp Paribas of van Belfius naar Belfius?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 19 apr 2021 13:21

Vragen stellen? Eigenlijk, nog los van minimumbedragen, vanaf het ogenblik dat zij volgens hun regels "nattigheid voelen"

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2021 15:37

Vanaf welk bedrag zou de bank vragen kunnen stellen?
Gezien wetgeving en richtlijnen terrorisme, fraude en witwassen: eender welk bedrag.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 19 apr 2021 15:46

vanaf 0,01 euro, en slimmeriken die vele overschrijvingen in kleine schijfjes proberen, zijn superverdacht

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 19 apr 2021 22:00

De bank systemen werken met filters en algoritmen op basis van wettelijke bepalingen, profiel van de klant, soort transacties, begunstigde partijen, bedragen....
Daar kan je als particulier geen vaste regel in ontdekken.
Maar een jongen van 19 die 1000 euro komt storten in briefjes van 5 euro kan verdacht zijn (verkoop xtc pillen?), terwijl dat voor een man met een ijskap normaal kan zijn. Een werkloze die 20.000 euro stort is mogelijk verdachter dan een zware beleggingsklant met eenzelfde transactie. Een marktkramer die zonder kassa of facturen werkt is als kanaal vatbaarder voor witwassen misdaadgeld dan pakweg een apotheker. En als je drie kleine overschrijvingen naar pakweg Jemen doet zal dat verdachter zijn dan drie overschrijvingen naar Nederland...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Bartv82
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mei 2021 13:10

Dat is een goed bewaard geheim, zelfs de agentschappen weten niet welke regels gehanteerd worden. Dat is maar logisch, anders heeft het geen zin als iedereen het kan omzeilen. Over het algemeen loop je het meeste kans op vragen bij buitenlandse- en cash transacties. Eénmalig een groot bedrag of vele kleintjes maakt daarbij niet uit.

Als je niks illegaals doet heb je niks te vrezen en is een bank doorgaans tevreden met je antwoord en is de kous daarmee af.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mei 2021 20:19

Stel: je hebt > 10.000 € op spaarrekening bij bank A en dat sedert vele jaren. Bank A wijzigt haar rentevoeten naar beneden of haar service wordt ondermaats.
Je besluit dus deze rekening op te zeggen en het uitstaand bedrag over te schrijven naar Bank B (of zelfs naar meerdere banken). In de loop der jaren heb ik dat al meermaals gedaan en nog nooit een opmerking hiervoor gekregen. Voor de goede verstaander; dit is geen witwasserij maar een normale uitvoering van financieel beheer als "goede huisvader".
Ik heb er geen idee van hoe de interne bankregels hiermee omgaan maar het lijkt me nogal logisch dat dit geen negatieve gevolgen mag hebben voor diegene die transfereert.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 20 mei 2021 17:01

Christophe Paus

Dat is geen probleem maar ook geen issue. Feit is dat elke bank met een zetel in België de in en uitgaande transacties moet screenen. Gezien het hier gaat om geldsommen die van een Belgische bank afkomstig zij, is er al een screening gebeurd door de bank waarvan het geld afkomstig is. En geien het een rekening op je eigen naam betreft is dat doorgaans al gecleard aan de uitgaande kant.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 21 mei 2021 09:13

Hangt van bank tot bank, je soort rekening (persoonlijk, bedrijf), en de bestemming af.
Valt dus niks "zeker" over te zeggen.

Bij 't appeltje was meer dan 25000€ per dag vanop persoonlijke rekening naar een andere rekening op eigen naam al een probleem :arrow: kantoor want ging niet per app of internetbankieren.

Bij online banken kan je doorgaans zowat onbeperkt naar je (eerder gecontroleerde) tegen(zicht)rekening overschrijven.


Bij laatste grote overschrijving -aankoop huis naar notaris- heb ik de bank moeten bellen.
Daar was niets van te zien.
Niet uitgevoerd.
Niet als "pending" .
Niks.
Dan vraag je je natuurlijk af of je iets fout gedaan hebt ... ook niet dus.
Tegengehouden ter controle, maar zelf zag ik niet eens dat ze gebeurd was.


Bestemming:
Misschien is het al opgevallen dat je bvb naar Vlabel, de overschrijving mogelijk niet eens meer moet goedkeuren :!:
Alvast bij mijn bank is dat : Ingeven, klaar, wég centen :|

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 21 mei 2021 11:57

"Misschien is het al opgevallen dat je bvb naar Vlabel, de overschrijving mogelijk niet eens meer moet goedkeuren :!:
Alvast bij mijn bank is dat : Ingeven, klaar, wég centen "

Opgeslorpt door het zwarte gat!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Bank & Beurs”