Bankkaart ingeslikt door technisch defect Bank...

Patvantstad
Topic Starter
Berichten: 30
Locatie: Antwerpen

Bankkaart ingeslikt door technisch defect Bank...

#1 , 07 mei 2006 03:21

Ben hier totaal nieuw dus als mijn vraag hier al ergens behandeld werd, mijn excuses.

De vraag is of het normaal is dat ik moet betalen voor een nieuwe bankkaart die ingeslikt werd door een technisch defect van een self bank filiaal van een andere bank dan de mijne?

Het gaat om ongeveer 15 ? kosten dacht ik, maar voor mij is het niet logisch dat mijn Bank (ING) de kosten voor die nieuwe kaart (die je hoe dan ook nodig hebt) zonder toelichting afhoudt van mijn rekening!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 08 mei 2006 09:23

Een ingeslikte kaart, wordt normaliter toch opgestuurd naar uw bank(kantoor)?

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 08 mei 2006 10:03

een onbeschadigde ingeslikte kaart word terug bezorgd aan hoofdkantoor van de bank en van daar naar het eigen kantoor.
Als de kaart echter vervallen is of beschadigd word deze vernietigd en vervangen.
En hier zit het addertje, de ?ne bank doet dit gratis, de andere rekend de kosten aan. Dit hangt dus gewoon af van bank tot bank, maar is spijtig genoeg wettelijk.
In onze maatschappij kan je niet meer leven zonder de banken en nodige plastiek, maar voor iedere dienst er van moet je betalen.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 08 mei 2006 10:13

In onze maatschappij kan je niet meer leven zonder de banken en nodige plastiek, maar voor iedere dienst er van moet je betalen.
Bij ARGENTA is ALLES (kaarten/overschrijvingen etc...) nog GRATIS!

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 08 mei 2006 10:23

weet ik LEX bij AXA ook en bij Fortis moet je zelf betalen als je geld op de rekening gaat zetten of er geld afhaald.

Erg he! Betalen om je eigen geld te krijgen. En dan zeggen dat er banken zijn die zelf betalen als je met homebanking werkt.

Patvantstad
Topic Starter
Berichten: 30
Locatie: Antwerpen

#6 , 08 mei 2006 12:18

Een ingeslikte kaart, wordt normaliter toch opgestuurd naar uw bank(kantoor)?
Wist ik niet en is ook niet gebeurd hier.
Het betreft een ING-kaart en het voorval was in een self bank van Dexia.
Mijn kaart werd ingeslikt zonder aanwijsbare reden, heb Card Stop gebeld waar men zei dat er een week later een nieuwe kaart zou liggen op mijn ING-kantoor.
Dat was ook zo, maar ING hield dus kosten in.
Zij hebben dat nog al eens gedaan voor mijn VISA-kaart die op verzoek van VISA moest vervangen worden omdat mijn VISA-kaart mogelijk in een circuit van misbruik zou circuleren.
Pro aktief dus werd mijn VISA-kaart vervangen op vraag van VISA (Bank Card Company) zelf, dus niet op mijn vraag, en ook hier werden er kosten afgehouden voor een nieuwe VISA-kaart.
Vind dit beschamend...

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 08 mei 2006 12:32

Ik heb het ooit zelf meegemaakt bij de 'Generale Bank'. Ik meen me te herinneren dat eens een kaart geblokkeerd is, het onmogelijk is om deze te DEblokkeren.

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 08 mei 2006 12:45

de banken weigeren inderdaad van geblokkerde kaarten terug in werking te stellen, om veiligheidsrede volgens hen.

En over het betalen van de vervanging er van bestaat geen wetgeving, dus de banken mogen die kosten doorrekenen en daar ook nogeens winst op maken. Sommige banken rekenen zelfs kosten aan als je gewoon geld uit de muur haald. Alleen voor heeel grote klanten doen ze alles gratis.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#9 , 08 jun 2006 07:36

Klopt niet helemaal. Kaarten kunnen om tal van redenen door een geldautomaat worden ingetrokken. Magneetstrook of chip van kaart defect, drie foutieve codes gebruikt, volmacht kaarthouder ingetrokken, misbruik kaart door kaarthouder om onregelmatig in overschrijding te gaan, bewarend beslag op rekening, opzeg rekening door rekeninghouder of bank enz...
Kaarten die een bankkantoor terugvindt in haar automaten worden effectief teruggestuurd naar betrokken bankhoofdzetel via waardentransport en vandaar naar het kantoor van betrokken klant)
Indien het gaat om drie foutieve codes of een technisch defect van de automaat zal de kaart terug genormaliseerd worden en aan de klant worden overhandigd. In de andere gevallen (magneetstrook of chip defect) zal een andere kaart worden besteld aan de vigerende tarieven van betrokken bank.

Sheila1
Berichten: 20
Locatie: limburg

#10 , 24 aug 2006 19:38

In onze maatschappij kan je niet meer leven zonder de banken en nodige plastiek, maar voor iedere dienst er van moet je betalen.
Bij ARGENTA is ALLES (kaarten/overschrijvingen etc...) nog GRATIS!
Beste Sperwer,

ALLES gratis ? Is gratis ook als de kosten hiervan doorverhaald worden via andere bewegingen ?

M.i. is qua kostenstructuur ARGENTA de duurste van alles...

Grtjes,
Sheila1

Sheila1
Berichten: 20
Locatie: limburg

#11 , 24 aug 2006 19:45

Beste, inderdaad hanteert elke bank haar eigen tarieven en heeft elke bank haar eigen manier van werken.

Gelukkig is elke bank anders, net zoals wij allemaal verschillende mensen in de maatschappij zijn.

Niet zo slim is om bij een bank te blijven, waarvan je niet tevreden bent. Terecht, waarom betalen voor diensten als je je er niet goed voelt ? Is net hetzelfde als dat je een rotte appel zou kopen ... dat wil toch ook niemand ?

Gelukkig genoeg is iedereen heel kritisch voor wat betreft elke aanschaf van wat het ook moge zijn, maar daar waar het eigenlijk start (het beheer van hun portemonnaie door een bank of financi?le instelling), daar stopt elkeen met kritisch zijn en ondergaat maar alles.

Indien uw bank haar politiek toepast om de kosten van de kaart toch te vragen, kan u misschien aan uw plaatselijk kantoordirecteur (of zijn vervanger) een evt. commerci?le tegemoetkoming vragen. Hij kent u als klant het best en zal dan ook wel beseffen dat uw verhaal integer is. Wil hij u als klant houden, dan doet hij het best een commerci?le geste.

Doet hij dit niet, dan lijkt het mij niet verstandig om verder "geplukt" te worden door die financi?le instelling.

Er zijn er genoeg op de markt, maak er dan ook gebruik van ...

Grtjes,

Sheila1

Sheila1
Berichten: 20
Locatie: limburg

#12 , 24 aug 2006 19:48

In onze maatschappij kan je niet meer leven zonder de banken en nodige plastiek, maar voor iedere dienst er van moet je betalen.
Bij ARGENTA is ALLES (kaarten/overschrijvingen etc...) nog GRATIS!
Beste Sperwer,

ALLES gratis ? Is gratis ook als de kosten hiervan doorverhaald worden via andere bewegingen ?

M.i. is qua kostenstructuur ARGENTA de duurste van alles...

Grtjes,
Sheila1
Mijn excuses, beste sperwer, de opmerking over ARGENTA kwam van LEX ...

Grtjes,

Sheila1 (haast en spoed is zelden goed)

Jorre

#13 , 05 okt 2006 16:03

Een ingeslikte kaart, wordt normaliter toch opgestuurd naar uw bank(kantoor)?
Wist ik niet en is ook niet gebeurd hier.
Het betreft een ING-kaart en het voorval was in een self bank van Dexia.
Mijn kaart werd ingeslikt zonder aanwijsbare reden, heb Card Stop gebeld waar men zei dat er een week later een nieuwe kaart zou liggen op mijn ING-kantoor.
Dat is bij mij ook al eens voorgevallen. De volgende ochtend gewoon teruggegaan van zodra het kantoor open ging; men haalde de ingeslikte kaart uit de machine, en ik kreeg hem dus terug zonder verdere problemen.
Maar ja, als je intussen Card Stop hebt ingeschakeld is er inderdaad geen weg terug.

Ik heb zelf ook vastgesteld dat je met je eigen bankkaart wel toegang krijgt tot het lokaal van de selfbanking van diverse andere banken dan uw eigen maatschappij, maar dat je met je bankkaart geen verrichtingen kan uitvoeren op die selfbanking. Je riskeert dan ook je kaart ingeslikt te zien omdat de machine je kaart niet herkent.
Je kan dan beter een Bancontact/Mr Cash terminal trachten te vinden dan een filiaal van een vreemd kantoor binnen te lopen en hun selfbanking uit te proberen.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#14 , 05 okt 2006 21:37

Commentaar van Jorre is niet helemaal correct. Je zal je bankkaart terugkrijgen indien het gaat om een automaat in je eigen kantoor of soms ook in een ander kantoor van dezelfde bank. Zij kunnen in hun eigen syteem immers nakijken wat het probleem is en in voorkomend geval regulariseren. Indien het een kaart is van een andere bank kan men uiteraard niet over die gegevens beschikken en wordt ze teruggezonden naar bank van oorsprong.

Sinds zowat een half jaar hebben alle grootbanken hun eigen Self ruimtes ook bruikbaar gemaakt voor niet-klanten. Je kan dus perfect je kaart op die toestellen gebruiken, net zoals je die op een Bancontactautomaat gebruikt. Je kaart zal dus NIET ingetrokken worden, tenzij daar een geldige reden voor is.
Ik stel inderdaad bvb aan de kust vast dat er soms 10 mensen aanschuiven buiten, terwijl er binnen automaten ongebruikt blijven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jorre

#15 , 16 okt 2006 13:47

Commentaar van Jorre is niet helemaal correct. Je zal je bankkaart terugkrijgen indien het gaat om een automaat in je eigen kantoor of soms ook in een ander kantoor van dezelfde bank. Zij kunnen in hun eigen syteem immers nakijken wat het probleem is en in voorkomend geval regulariseren. Indien het een kaart is van een andere bank kan men uiteraard niet over die gegevens beschikken en wordt ze teruggezonden naar bank van oorsprong.

Sinds zowat een half jaar hebben alle grootbanken hun eigen Self ruimtes ook bruikbaar gemaakt voor niet-klanten. Je kan dus perfect je kaart op die toestellen gebruiken, net zoals je die op een Bancontactautomaat gebruikt. Je kaart zal dus NIET ingetrokken worden, tenzij daar een geldige reden voor is.
Ik stel inderdaad bvb aan de kust vast dat er soms 10 mensen aanschuiven buiten, terwijl er binnen automaten ongebruikt blijven.
Ik was wel correct, maar niet volledig. Het voorval gebeurde bij mijn bankkantoor.
Maar toen ik geld wenste af te halen in een self-bank van een andere bankmaatschappij (ik was dus geen klant aldaar), kon ik met mijn kaart wel binnen in de de self-bank, maar ik kon er geen enkele verrichting uitvoeren. Dus, blijkbaar lukt dit niet overal.

Terug naar “Bank & Beurs”