Vervallen cheques

Sophievev
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vervallen cheques

#1 , 14 apr 2021 07:20

Ik heb in September 2019 twee cheques gekregen toen ik oud ijzer en een beetje koper ben gaan inleverem bij een oud ijzerhandelaar. Deze betaalt altijd per cheque voor het hele lot als daar koper bij zit ( stel je hebt voor 135€ ijzer en 3€ koper dan wordt er dus een cheque uitgeschreven) deze cheques zijn echter in een verhuis zoek geraakt maar zijn enkele weken geleden plots weer boven water gekomen. Kan ik deze alsnog innen of is dat geld (in totaal zo’n 200€) verloren? Bij voorbaat dank voor de hulp :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1680

#2 , 14 apr 2021 11:39

ik dacht dat oud ijzer altijd op de rekening diende betaald te worden

artemis
Berichten: 3293

#3 , 14 apr 2021 11:43

Dat vraag je toch best aan je bank?

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2021 12:02

Normaal 8 dagen + 6 maanden.

Zoals Artemis zegt : uw bankdirecteur zal u de nodige uitleg kunnen geven; en misschien een weg weten om te innen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 14 apr 2021 12:38

En als we nu eens begonnen met de bron, de uitgever van de cheque te raadplegen ?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 14 apr 2021 20:09

Beste

Deze cheques blijven geldig. De aanbiedingstermijn
is weliswaar voorbij (dit is de termijn waarin de uitgever van de chèque provisie op zijn rekening moet aanhouden) maar die e cheques zijn geldig.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sophievev
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 apr 2021 21:08

De ijzerhandelaar heeft de cheque terug “Geopend” of zoiets...maar de bank (kbc) zegt dat ik ze niet kan innen omdat ze vervallen zijn. Ze kunnen bij de ijzerhandelaar geen nieuwe cheque iitschrijven omdat dat van een vorig boekjaar is. Vervelende is dat het bij kbc zelf geind moet worden en mits ik zelf geen kbc rekening heb moet ik de cheque endosseren om dan iemand anders deze cheque te laten innen maar die persoon heeft dit niet kunnen doen omdat de bank zegt dat hij vervallen is. En bij de ijzerhandelaar zeggen ze dat ie nu geind kan worden. Zit dus ergens tussen het kastje en de muur nu :?

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 15 apr 2021 11:51

Klacht bij ombudsdienst banken indienen.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 apr 2021 13:19

De ijzerhandelaar heeft de cheque terug “Geopend” of zoiets...maar de bank (kbc) zegt dat ik ze niet kan innen omdat ze vervallen zijn. Ze kunnen bij de ijzerhandelaar geen nieuwe cheque iitschrijven omdat dat van een vorig boekjaar is. Vervelende is dat het bij kbc zelf geind moet worden en mits ik zelf geen kbc rekening heb moet ik de cheque endosseren om dan iemand anders deze cheque te laten innen maar die persoon heeft dit niet kunnen doen omdat de bank zegt dat hij vervallen is. En bij de ijzerhandelaar zeggen ze dat ie nu geind kan worden. Zit dus ergens tussen het kastje en de muur nu :?
De inningsperiode is 8 dagen = is de periode waarin de uitschrijver dekking op zijn rekening moet houden. Daarna 6 maanden voor vervallen van de cheque.
Bank heeft gelijk.

Maar de ijzerhandelaar heeft ongelijk. Cheque is niet geïnd dus ook niet van zijn bankrekening.
Ijzerhandelaar kan gerust terug een cheque uitschrijven, al is de levering van 2019. Maar u moet hem dan gelijkertijd de oude cheques terug bezorgen ( in handje wisselen ). Betaling van een factuur of levering is niet gebonden aan een boekjaar.
Dus ijzerhandelaar kan u absoluut helpen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 apr 2021 13:43

De schuld van de ijzerhandelaar is niet teniet gegaan. Hij moet u nog altijd betalen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#11 , 15 apr 2021 21:55

Beste


Uit de wet op de cheque

2, tweede lid en 40).
a) Indien geen herroeping van de cheque heeft plaats gegrepen, moet de betrokkene, zelfs na het einde van de aanbiedingstermijn, de cheque betalen (art. 32, lid 2). Volgens Percerou en Bouteron (Cheque, n" 98) lijdt het geen twijfel dat de betrokkene de betaling van de cheque niet kan weigeren onder voorwendsel dat de aanbiedingstermijn verstreken is. Zie ook de verantwoording van het regeringsamendement Kamer Vclksvert. 1959-1960 nr. 406 p. 2.

Met ‘betrokkene’ wordt in de wet uitdrukkelijk de bankier bedoeld.

Ik ben het dus niet eens met Lynk dat de bank gelijk heeft.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 apr 2021 22:01

Wetboek van Economische Recht
Art. VII.216/157
De regresvorderingen van de houder tegen de endossanten, de trekker en de andere chequeschuldenaars, verjaren door verloop van zes maanden, te rekenen van het einde van de aanbiedingstermijn.
Geldt dit ook niet voor de vordering tegen de bank?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Bank & Beurs”