30000€ kwijt door phishing

VP14
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

30000€ kwijt door phishing

#1 , 03 feb 2021 11:33

Mijn moeder (77j) is slachoffer geworden van phishing via whatsapp: het klassieke verhaal: dochter heeft zogezegd een nieuwe nummer omdat gsm stuk is, heeft geld nodig enz... ze is er met haar ogen open ingetrapt en heeft dus 2 dagen op rij geld zitten overschrijven. Onbegrijpelijk hoe zoiets de dag van vandaag nog geloofd wordt maar goed..het is gebeurd. Ze is duidelijk goedgelovig (zacht uitgedrukt).

Alle verrichtingen die op zondag zijn gebeurd, heeft de phishingtool van de bank 'opgemerkt' en die verrichtingen heeft de bank netjes tegengehouden. Op maandag om 11u53 heeft het hoofdkantoor, via mail!!!!!, laten weten aan het plaatselijke kantoor dat er frauduleuze verrichtingen zijn gebeurd op zondag en dat de phishingdienst het heeft kunnen tegenhouden. Ze hebben zelfd een tabel bijgevoegd waar duidelijk op te zien waren over welke verrichtingen het ging. Er waren zelfs verrichtingen bij van 1€, 2€ enz..maar ook van 5000€. In totaal ging het over een bedrag van 25000€.

Op maandag 15u54 heeft het plaatselijke kantoor plots opgemerkt dat er op maandag precies ook wat 'rare verrichtingen' aan het gebeuren zijn. Ze bellen mijn moeder op om eens te polsen, deze antwoordt (nog steeds ervan overtuigd) dat het allemaal oké is want dat haar dochter vraagt om dit te doen. De bankbediende legt af en belt de dochter onmiddellijk op maar deze zit in vergadering en neemt dus niet op. Na 18u krijgen ze de dochter vast, die uiteraard zegt dat dit niet van haar komt. Het kwaad was al geschied. Waarom de bankbediende niet onmiddellijk, toen ze mijn moeder aan de lijn kreeg om 15u54, heeft uitgelegd hoe phishing in zijn werk gaat is mij een raadsel.

Uiteraard is mijn moeder in fout. Dat valt niet te ontkennen.

Maar: hoe komt het dat het hoofdkantoor, bij het opmerken van frauduleuze praktijken, pas 's anderendaags 's middags VIA MAIL laat weten aan het plaatselijke kantoor dat er iets aan de hand is??
Dit is toch zeer bizar. Wij vinden het zeer raar dat ze op maandag morgen, bij aanvang van de werkdag, nadat ze hun computer aanzetten, hun koffietje is ingeschonken, niet gewoon naar de betrokken klant hebben GEBELD om op zijn minst te horen of de klant er zich van bewust is dat het over phishing kan gaan.
Hoe komt het dan dat het plaatselijke kantoor er 3u over doet om op te merken dat er alweer frauduleuze verrichtingen gebeuren en dan pas beslist om te bellen naar de betrokken klant?
Phishing is niet uitzonderlijk, bewijs is dat er op elke homepage van een bank wordt verwittigd. (inderdaad, onbegrijpelijk dat ondanks alle verwittigen mijn moeder er alsnog intrapt) Maar aangezien phishing zo een groot probleem is, zou je toch denken dat een bank dus sneller actie onderneemt bij het opmerken van phishing-activiteiten?
De verrichtingen op maandag zijn rond de middag gebeurd. Indien het hoofdkantoor de moeite had gedaan om ipv te mailen, de klant onmiddellijk te bellen was het allemaal niet gebeurd. Het ergste is dat mijn moeder die bankrekening enkel als spaarrekening gebruikt en zelden (tot nooit) verrichtingen doet via die rekening. Dus toch raar dat er geen rood licht is gaan branden toen er plots op een bijna slapende rekening voor 50000€ aan verrichtingen gebeurde?? Dat de bank ook nooit heeft voorgesteld om het maximumbedrag dat je op 1 dag kan overschrijven te verlagen is ook onbegrijpelijk. Dit is geen algemene kennis in mijn ogen: ik was absoluut niet op de hoogte dat je op 1 dag zoveel geld kon overschrijven??

Deze vragen heb ik ook allemaal gesteld aan de bank: die doen zelfs de moeite niet om te antwoorden. Ik heb iemand aan de lijn gehad van de phishingdienst die mij duidelijk niet te woord kon staan. Ik heb dus geen antwoorden gekregen op mijn vragen en we weten dus niet meer wat we kunnen doen.

Mijn vraag is dan ook of de bank in gebreke kan gesteld worden? Kans is uiteraard klein en dat weet ik maar het zomaar laten passeren, daar kan ik mij ook niet bij neerleggen.

Hopelijk kan iemand mij raad geven ?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 03 feb 2021 11:56

Ik vrees ervoor, de bank is noch de dader, noch de persoon die de overschrijvingen heeft aangevraagd.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 03 feb 2021 14:23

" Ze bellen mijn moeder op om eens te polsen, deze antwoordt (nog steeds ervan overtuigd) dat het allemaal oké is want dat haar dochter vraagt om dit te doen"

Geen verder commentaar....
De bank heeft ruimschoots aan haar morele plicht voldaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 03 feb 2021 14:31

Hoe komt het dan dat het plaatselijke kantoor er 3u over doet om op te merken dat er alweer frauduleuze verrichtingen gebeuren en dan pas beslist om te bellen naar de betrokken klant?
Phishing is niet uitzonderlijk, bewijs is dat er op elke homepage van een bank wordt verwittigd. (inderdaad, onbegrijpelijk dat ondanks alle verwittigen mijn moeder er alsnog intrapt) Maar aangezien phishing zo een groot probleem is, zou je toch denken dat een bank dus sneller actie onderneemt bij het opmerken van phishing-activiteiten?
Het is niet aan een plaatselijk kantoor , om rekeningen van klanten continu te monitoren .
Als ze daar toevallig op uit komen ( of na een alert van hoofdkantoor ) , opbellen naar moeder die alles normaal vind , opbellen naar dochter die niet te bereiken is , en maar blijven proberen te bellen tot dochter wel opneemt , dan hebben ze flink hun best gedaan .

De phishing waarschuwing op hun website staat daar niet voor niets . Klanten, of ze nu 16 jaar of 99 jaar zijn , worden veronderstelt daar kennis van genomen te hebben , en daarnaar te handelen .

Dat u het bovendien bizar vindt dat de bankbediende eerst een "koffietje inschenkt " , zou ik maar niet als argument gebruiken op een juridisch forum .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Bank & Beurs”