aandeel belasting

Anami
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

aandeel belasting

#1 , 23 jan 2021 22:27

Hallo,

Indien men 2-3 weken een aandeel heeft gekocht, en dit aandeel op korte tijd zeer fel is gestegen (1000+%) en mijn verkoopt, wordt dit gezien als speculatie?
Zoja is het dan 33% aan uw broek of is dit het "goede" huisvader principe? Ligt het aan hoeveel % van mijn portefeuille dit is... Wat gebeurd als ik de "winst" niet op mijn bankrekening zet maar in mijn keytrade/bolero/... laat staan en herinvesteer voor tenminste 1 jaar?

Wat zijn hier de mogelijke opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 24 jan 2021 10:39

Beste

Het is nooit een zwart wit verhaal. Als dit een éénmalige transactie is dan zal dit niet als een structurele vorm van speculeren gezien worden. Als dat bij herhaling gebeurt wel. Dit is hoogstens een lucky shot. Het al dan niet laten staan op deze of gene rekening of herinvesteren heeft geen enkel effect op de beoordeling van de voorgaande transactie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

johangel
Berichten: 90

#3 , 24 jan 2021 22:08

dat is ooit een wetsvoorstel geweest (belasting op meerwaarde), maar heeft het nooit gehaald.
Johan

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 24 jan 2021 22:30

dat is ooit een wetsvoorstel geweest (belasting op meerwaarde), maar heeft het nooit gehaald.
Johan
Dit antwoord lijkt mij fout te zijn? Dit kan wel degelijk belastbaar zijn.

http://www.fiscalibus.be/show.php?id=65

Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jan 2021 00:24

“ Belangrijk is dat de belastingdienst eerst moet bewijzen dat de meerwaarden niet behoren tot het normaal beleggingsgedrag van een goede huisvader.”
Dit is niet bewijsbaar op basis van een enkele transactie, of de omstandigheden moeten al wel zeer extreem zijn. Als men investeert in een aandeel, en het stijgt 1000 procent op korte termijn, lijkt het mij een volledig correct beheer om als een goede huisvader de winst veilig te stellen.

Terug naar “Bank & Beurs”