Vervroegd terugbetalen of herfinancieren bij echtscheiding

Line1976
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vervroegd terugbetalen of herfinancieren bij echtscheiding

#1 , 21 dec 2020 11:37

Mijn echtgenoot en ik gaan scheiden. Ik wil de gezamenlijke woning overnemen. Wij startten met afbetaling in 2003 over een looptijd van 20 jaar. Momenteel zijn wij aan de laatste drie jaar van onze lening aan het afbetalen.
De bank adviseerde mij om deze lening vervroegd af te betalen met eigen middelen en dan een nieuwe lening aan te gaan voor de uitkoopsom.
Uiteraard betekent dit het verlies van het huidige fiscale voordelen. Maar volgens de bank wordt dit gecompenseerd door de lagere interestvoet?
Wat lijkt jullie het meest aangewezen? Vervroegd terugbetalen of toch die laatste jaren mee herfinancieren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 21 dec 2020 20:28

Beste

Dat kan u toch uitrekenen? Waarschijnlijk zal u al snel boven uw maximum aftrek komen met de nieuwe bijkomende lening voor de uitkoopsom. Indien dat het geval is heeft een bijkomende herfinanciering weinig zin want geen bijkomend voordeel.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”