Levensverzekering en vraag van bank na overlijden

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Levensverzekering en vraag van bank na overlijden

#1 , 23 okt 2020 08:14

Na het overlijden van mijn vader heb ik de bank gecontacteerd om te horen of er een levensverzekering of iets in die aard op naam van mijn vader stond.
Ik kreeg dit antwoord:


In antwoord op uw mail hieronder kan ik u meedelen dat er op datum van overlijden op naam van de overledene GEEN levensverzekeringen bestonden bij X



Mag ik u wel vriendelijk vragen of u mij kan informeren of het overlijden van uw vader een natuurlijk overlijden betrof (door ouderdom, door ziekte, …)?



Alvast bedankt!

Waarom vraagt de bank of het een natuurlijk overlijden was als er toch geen verzekering op naam van mijn overleden vader was?
Ik vind dit een beetje raar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 23 okt 2020 09:35

U hebt blijkbaar gevraagd naar levensverzekering bij één bepaalde maatschappij.

Als u wil weten of er überhaupt een levensverzekering was, zou u moeten terechtkunnen op https://financien.belgium.be/nl/betalin ... e-tegoeden

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#3 , 23 okt 2020 11:07

Ik vind niets terug van slapende tegoeden.Ik vermoed dat er iets van verzekering bij X was vermits ik in de bankuittreksels stortingen van gezien heb met vermelding X tit. en directe afnamen van deze bedragen.
Ook vind ik het raar dat ik moet bevestigen dat het een natuurlijk overlijden was indien er nooit iets van verzekering bij X zou geweest zijn.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 23 okt 2020 11:50

Bij die uittreksels zult u misschien een referentie vinden? Gewoon eens (schriftelijk /telefonisch/ mail ) navragen bij de maatschappij in kwestie? Het zou niet de eerste keer zijn dat bv een lichtjes fout geschreven naam aanleiding geeft tot verwarringen allerhande...

Zou het kunnen dat zij wel de premies betaalde als contractant, maar dat het niet om een verzekering op haar leven?

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#5 , 23 okt 2020 13:12

Beste,dat had ik reeds gedaan bij het overlijden maar kreeg geen antwoord.Het is nu pas omdat de bank me zei van een mail naar claim@X te doen dat ik dit antwoord gekregen heb.De referentie die erbij stond heb ik toen ook zo vermeld in mijn mail.
Er gebeurden stortingen van 13.000 en 10.000 euro met de vermelding storting Tit.X41105en die werden dan afgehaald op het deel van de uittreksels die ik kon opvragen want ik heb ze niet allemaal..Ze zijn blijkbaar niet echt happig om me te antwoorden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 23 okt 2020 13:26

En via uw makelaar, als eerste stap ?

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#7 , 23 okt 2020 14:10

Beste,ik heb geen makelaar noch notaris vermits er niets te erven valt.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 23 okt 2020 14:39

Tja, iets is me niet helemaal klaar.
Sommen van 10.000 of 13.000 die van de rekening gaan naar X, daar moet toch iets tegenover gestaan hebben ?

Tenzij het over een storting gaat naar een firma met een Duitse naam, xyz XX is dan
xyz Aktiengesellschaft... ?

Of gaat het over stortingen aan hem ?

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#9 , 23 okt 2020 14:46

Beste,het zijn stortingen aan mijn vader van X en deze zijn direct cash afgehaald door hem.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 23 okt 2020 15:28

Dat zouden dan waarschijnlijk betalingen kunnen zijn , aan hem, van een groepsverzekering, of van een andere vorm van verzekering op het leven. Misschien moe(s)t er dan ook nog bij overlijden iets betaald worden.

Toch gewoon eens navragen? Als erfgerechtigde hebt u mijns inziens dat recht.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#11 , 23 okt 2020 16:12

Bedankt,heb opnieuw een mail gestuurd en vriendelijk om uitleg gevraagd samen met mijn attest van erf opvolging.Hopelijk nieuws!!

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 okt 2020 20:38

1) Wat was de exacte leeftijd van uw vader op de datum van die overschrijvingen?
2) Wat was het rekeningnummer van de betaler?

----------------

De vraag over het overlijden van uw vader is helemaal niet vreemd. Voor een appel en een ei per jaar hebben zeer veel mensen een rekeningverzekering, die het saldo op overlijdensdatum verdubbelt indien men overlijdt door een ongeval. Een quasi gratis overlijdens-ongevallenverzekering dus. X beheert die "polissen" bijvoorbeeld voor de rekeninghouders van XX

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 okt 2020 16:43

De allerbelangrijkste vraag die u zich moet stellen, is volgens mij, hoe oud was vader op het ogenblik van zijn overlijden?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Bank & Beurs”