Ongevraagd inkijken bankdirecteur saldo mijn rekeningen en vervolgens contact voor beleggingen

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

Ongevraagd inkijken bankdirecteur saldo mijn rekeningen en vervolgens contact voor beleggingen

#1 , 07 okt 2020 12:25

Heeft je bankdirecteur (Arg., waar je klantendossier is en je gaat voor je bankzaken) zomaar het recht om het saldo op je rekeningen na te zien?
Zonder dat dit gebeurt tijdens een bezoek aan/op het kantoor, gewoon op eigen initiatief.
En je dan te contacteren om beleggingen te doen met als voorwendsel "deze grote som geld brengt niet veel op, geplaatst op een bankrekening"

Een verlopen spaarcontract van vele jaren (andere bank waar ik gestopt ben) werd gestort op mijn bankrekening Arg.....
Enkele dagen nadien krijg ik van mijn bankdirecteur een opdringerige telefoon om zeker eens langs te komen voor beleggingen aangezien er "veel geld op mijn bankrekening staat" (ook broer kreeg in die periode zo'n telefoon!) en "dat hier niets opbrengt".

Wegens hernieuwd ontoelaatbaar feit (fout in duurtijd contract) zal ik mijn klantendossier toch verplaatsen naar ander filiaal.
Maar ik vind niet dat hij het recht heeft, temeer hij deze handelwijze ook toepast bij andere klanten.

Na klacht(en) bij de dienst klachtenbeheer volgt het antwoord :
"Uw kantoorhouder kijkt voor u uit naar (commerciële) opportuniteiten waarvan deze in uw voordeel kunnen zijn. Omdat de kantoorhouder toezicht over uw rekeningen heeft hij de intentie om u bij te staan in uw keuzes".

Waar haalt hij het recht ongevraagd mijn rekeningen in te zien, mij hierover vervolgens te contacteren?
Klacht indienen wegens schending bankgegevens? Of wat? Hij heeft door zijn functie "voorkennis" over mijn rekeningen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1679

#2 , 07 okt 2020 12:31

wees blij dat hij u commerciele opportuniteiten aanreikt!
je kan toch zelf beslissen of je ze neemt of niet.

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

#3 , 07 okt 2020 12:46

DIT antwoord is buiten de kwestie, ik denk niet dat u dit zelf zou op prijs stellen.
Een spaarcontract doe je met een bepaald vooropgesteld doel en datum dat het vrijkomt (verbouwing, nieuwe auto, reis, toekomst kinderen, ...ZELF te bepalen) zonder de bankdirecteur zijn goesting te doen mb beleggingen (en voor zijn commissie hierop).
Beste Jef (of James Bond), u gelieve hier niet meer te reageren op dit item.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 07 okt 2020 13:29

Tenzij u uitdrukkelijk heb te kennen gegeven dat niet te willen mogen banken u benaderen met commerciële voorstellen.

Als de nieuwe regering haar zin krijgt mag uw belastingcontroleur binnenkort ook uw banktegoeden in brede zin inkijken en u daaromtrent met VRAGEN (ipv voorstellen) contacteren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jef007
Berichten: 1679

#5 , 07 okt 2020 14:25

...bankdirecteur zijn goesting ….
de bankdirecteur doet NIET zijn goesting!
hij/zij stelt u een interessante belegging voor
en daarmee doet U UW goesting

en inderdaad binnenkort kijkt ook de fiscus in de rekeningen en dat zal mi. een storm opleveren.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2020 15:18

Om te antwoorden op uw vraag: ja. Erger zelfs, banken zijn verplicht om de verrichtingen op uw rekeningen continu te monitoren ifv fraude en witwaspraktijken.

Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 okt 2020 18:45

Het is zeer onwaarschijnlijk dat uw bankdirecteur proactief uw rekeningen nakijkt en daar kijkt welke verrichtingen er allemaal op gebeuren. Vermoedelijk werd de directeur door de centrale diensten op de hoogte gebracht van een hoog saldo op uw zicht- en spaarrekening. Dit is een gangbare commerciële benadering.

Het is volstrekt normaal dat u hoort van andere mensen met dezelfde ervaring. Indien u wisselt van filiaal, of zelfs van bank, zal u ook dezelfde ervaringen blijven hebben.

Vanuit het perspectief van de bank is dit immers een win-win situatie:
- De klant kan een beter rendement krijgen op zijn belegging dan op een spaarrekening.
- De bank kan (1) hoge cash saldo’s (waarop ze een negatieve rente moeten betalen aan de ECB) beperken, en (2) commissies nemen op de verkoop van beleggingen.

U kan deze vorm van contact wellicht vermijden indien u aangeeft aan uw (huidig of toekomstig) kantoor dat u niet wenst gecontacteerd te worden over beleggingen.

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 09 okt 2020 18:57

Banken hebben tegenwoordig (na de bankencrisis) ook zo'n grote informatiePLICHT, dat het mij ergens niet zou verbazen als ze verplicht waren mensen te informeren van hun geld op rekeningen die verlies maken.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#9 , 11 okt 2020 15:49

Beste

Uw bankier doet zijn job. Niet meer en niet minder. Ongetwijfeld zijn er klanten die klagen als hij dat niet zou doen....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”