Afsluiten bankrekening

vespa
Topic Starter
Berichten: 14

Afsluiten bankrekening

#1 , 28 sep 2020 13:38

Ik had uit vorig huwelijk nog dividenden staan die mijn ex-man toen voor mij aangegaan is. Nu heb ik deze verkocht en bankdirecteur (zijn zus) gaf aan dat “gezien mijn ex-man deze voor mij gekocht heeft deze aan mijn ex-man tegoed komen? Wij hebben kinderen samen en hebben we beslist deze rekening af te sluiten en geld op spaarrekening van de kinderen te zetten. Mijn rekening is nu afgesloten rekening staat op 0€ bedrag werd afgetrokken blijkbaar cash? Werd niet Rechtstreeks overgeschreven op dE spaarrekening van mijn kinderen is dit normaal? Ik heb nu ook geen bewijs dat dit ook effectief op hun spaarrekening staat zo ja, is dit alsnog een normale procedure om cash van mijn rekening af te halen om dan cash op hun rekening te zetten?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 sep 2020 13:51

Het zal wel gaan over aandelen en niet over dividenden. Aandelen staan op een aandelenrekening. Op wiens naam stond die rekening (na de echtscheiding)?
Ik denk niet dat de zus van de bankdirecteur over die info beschikt. Op welke grond ze u informeert is dan ook een raadsel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

vespa
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 28 sep 2020 14:12

Beste Thomas,
Deze aandelen stonden op mijn naam. De bankdirecteur = zus van mijn ex-man.
Nu staat er op mijn laatste rekeninguittreksel op nul zetten en stop zetten van de rekening.
Het bedrag van de aandelen werd uitbetaald op mijn rekening en afgetrokken van mijn rekening waardoor deze idd op 0€ staat maar geen overschrijven naar de spaarrekening van mijn kinderen?
Blijkbaar zou deze dan cash afgetrokken worden?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 28 sep 2020 14:28

"Het bedrag van de aandelen werd uitbetaald op mijn rekening en afgetrokken van mijn rekening waardoor deze idd op 0€ staat maar geen overschrijven naar de spaarrekening van mijn kinderen?"

Wie heeft er een volmacht op uw rekening? Zonder volmacht kan men geen overschrijving doen....Als rekeninghouder ziet u toch ook naar welke rekening werd overgeschreven?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

vespa
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 28 sep 2020 14:36

Ik heb alleen volmacht op deze rekening.
Ik heb toen ik bij de bank langs geweest ben getekend om mijn rekening af te sluiten en het bedrag bij helften op de spaarrekening van de kinderen te plaatsen maar op mijn uittreksel staat het totaalbedrag afgetrokken maar niet overgeschreven en nieuw saldo staat op 0. Dus geen bewijs van overschrijven naar mijn kinderen.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 28 sep 2020 14:39

NOGMAALS: naar waar werd het geld wel overgeschreven (dat kan verklaring geven)?. Dat staat op uw uittreksel.
Als u aan niemand volmacht hebt gegeven om deze verrichting te doen dan dient u klacht in hij het hoofdbestuur van de bank wegens hacken van uw rekening.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

vespa
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 28 sep 2020 14:42

Het geld werd niet overgeschreven. Het bedrag moet waarschijnlijk cash afgehaald worden en hopelijk cash op de spaarrekening gezet worden van mijn kinderen wat ik eigenlijk al eigenaardig vindt dat het niet via overschrijving gebeurd

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 28 sep 2020 14:49

Neen dat kan niet.
U moet zich ergens vergissen vrees ik.
Ik kan enkel herhalen: WAT STAAT ER OP UW REKENINGUITTREKSEL (=van de rekening waarnaar de opbrengst van de verloop werd overgeschreven en daarna "verdween")?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

vespa
Topic Starter
Berichten: 14

#9 , 28 sep 2020 15:05

Helaas staat er niets!
Zoals ik al zei
*aandelen zijn uitbetaald op mijn rekening
*saldo staat op rekeninguitreksel vb 100€
*mise à zero et annulation du compte -100€
*nieuw saldo 0€

Dus nergens geen spoor van overschrijving.
Een annexe met een referentie het berdrag en naam van bankagentschap
Is alles wat ik heb

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 28 sep 2020 15:14

Zonder te kunnen zien wat u hebt ondertekend voor het afsluiten van de rekening valt er niet op te antwoorden.
Alleszins kan het geld niet zo maar verdampen.
Tenzij mijn vermoeden klopt dat u de uittreksels van de beleggingsrekening en die van de bankrekening dooreenhaspelt.

Hebt u werkelijk uw bankrekening laten afsluiten?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

vespa
Topic Starter
Berichten: 14

#11 , 28 sep 2020 15:34

Het gaat effectief wel over het afsluiten van mijn zichtrekening.
Het Totale bedrag staat in min (rekening staat op nul)
Maar geen spoor naar waar het is !

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 28 sep 2020 15:38

Vraag stellen aan hoofdkantoor.
Ten zij er andere info zou zijn die u niet meedeelt kan dit niet.

Wat hebt u getekend (inhoud) toen u vroeg om de rekening af te sluiten?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

vespa
Topic Starter
Berichten: 14

#13 , 28 sep 2020 15:43

Dank u.
Ik neem zeker verder contact op met hoofdkantoor ik heb een papier getekend dat het geld op de spaarrekening moet komen van de kinderen maar daar is nu geen spoor van en dat is net wat mij heel raar lijkt? Waarom niet gewoon een overschrijving van mijn rekening naar die van de kinderen.
Zal verder informeren.
Alvast bedankt

Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 sep 2020 16:23

Beste,

De terminologie die u gebruikt is incorrect en veroorzaakt verwarring. Het is best om duidelijk te maken wat er hier precies gebeurd is. Als u een kopie van het uittreksel kan online plaatsen (met geanonimiseerde data, dus zeker niet met uw persoons- of rekeningsgegevens leesbaar), kan men u eventueel verduidelijken wat er gebeurd is.

Optie A: U heeft van uw echtgenoot dividenden ontvangen.

- U dient hiervoor enkel over een cashrekening te beschikken.
- Indien dit het geval is, kan uw uittreksel enkel gaan om een uittreksel van die zichtrekening.
- Het uittreksel betekent dan dat uw cash werd getransfereerd naar een andere rekening. U kan uw bank vragen op wiens instructie dit is gebeurd, en naar welke rekening dit is gebeurd.

Optie B: U heeft van uw echtgenoot effecten (aandelen/fondsen/...) ontvangen.

- U dient hiervoor om een effectenrekening te beschikkingen waarop de effecten zich bevinden.
- Naast deze effectenrekening dient u ook over een cashrekening te beschikken.
- Het uittreksel waarnaar u refereert, kan ofwel slaan op
-- (a) de verkoop van de effecten (waarna de cash [mogelijk met enige vertraging] zou moeten uitgekeerd worden op uw zichtrekening), of
-- (b) een overschrijving van cash. U kan uw bank vragen op wiens instructie dit is gebeurd, en naar welke rekening dit is gebeurd.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 28 sep 2020 17:23

Natuurlijk ook niet slim om deze verrichtingen te laten uitvoeren in een bankkantoor waarvan de zus van uw ex-man directeur is.
Ga naar een kantoor van dezelfde bank, maar dan in een andere stad, en verzwijg waarom je in uw thuiskantoor niet meer wil gaan. (die directeurs kennen elkaar allemaal)

Terug naar “Bank & Beurs”