Mag een andere bank mijn rekeningen nakijken ?

iretowebdesign
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Mag een andere bank mijn rekeningen nakijken ?

#1 , 22 sep 2020 10:42

Ik zit momenteel bij de KBC bank , nu vroeg ik mij af kan een andere bank zoals bijvoorbeeld ING of europabank of noem maar op mijn rekeningen zien ? Of mijn saldo ?

Ik heb een aanvraag gedaan bij ING voor een kleine persoonlijke lening , nu vragen zij mij allerlei documenten , loonfiches , loonuitreksels ( dat ze effectief gestort zijn ) maar kunnen zij dat niet gewoon zelf opvragen en nakijken ? Wanneer ik mijn loon gestort heb gekregen etc.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 22 sep 2020 11:43

Gelukkig kunnen banken niet aan je uittreksels bij andere banken. Als je de lening wil zal je moeten doen wat ze vragen om geen njet te krijgen.

iretowebdesign
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2020 11:54

Gelukkig kunnen banken niet aan je uittreksels bij andere banken. Als je de lening wil zal je moeten doen wat ze vragen om geen njet te krijgen.
Maar dan kan je toch zo goed als vervalsen ? Als ze het niet weten ? Vind het bizar dat ze niet alles bij een andere bank kunnen opvragen?

Reclame

polk
Berichten: 437

#4 , 22 sep 2020 13:22

Da's een beetje zoals zeggen: waarom iets kopen in de winkel als je het ook kan pikken? Schriftvervalsing is strafbaar.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 22 sep 2020 15:45


Maar dan kan je toch zo goed als vervalsen ? Als ze het niet weten ? Vind het bizar dat ze niet alles bij een andere bank kunnen opvragen?
Het Belgische Strafwetboek (art. 193-212) legt straffen op tot vijftien jaar gevangenis als de dader een openbaar ambtenaar is en tot tien jaar voor andere daders. De gebruiker van valse stukken wordt gestraft alsof hij de dader van de valsheid is. Meer dan vijf jaar betekent dat de straf onder de categorie van de criminele straffen valt en de feiten onder de categorie van de misdaden. Die moeten in principe voor een volksjury (assisenhof) komen. In de praktijk zal de zaak gecorrectionaliseerd worden, dat wil zeggen door aangenomen verzachtende omstandigheden zal de zaak voor een correctionele rechtbank komen die straffen tot vijf jaar kan uitspreken, alsook alle mogelijke schadevergoedingen en verbeurdverklaringen.
Niet doen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 22 sep 2020 20:24

Beste

Wees maar gerust dat banken meer ervaring hebben met vervalsingen dan u. En dat zij ook wel mechanismen hebben om dat te detecteren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 22 sep 2020 21:22

Gelukkig kunnen banken niet aan je uittreksels bij andere banken. Als je de lening wil zal je moeten doen wat ze vragen om geen njet te krijgen.
Maar dan kan je toch zo goed als vervalsen ? Als ze het niet weten ? Vind het bizar dat ze niet alles bij een andere bank kunnen opvragen?
Als je je overleent dan zul je rap weten hoe laat het is.

Terug naar “Bank & Beurs”