bank verantwoordelijk?

cobjan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

bank verantwoordelijk?

#1 , 18 jul 2020 15:15

Door een gedeeltelijke vervroegde aflossing in ons hypothecair krediet komen wij niet meer aan het maximale aftrekbare bedrag bij de personenbelasting. Dit merkte ik op bij het invullen van onze belastingaangifte van dit jaar. Hierdoor lopen wij 4000 euro totaal mis, nu en de komende jaren.
In hoeverre is de bank iets verwijtbaar door ons niet te informeren over het fiscale nadeel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 18 jul 2020 15:49

De bank is geen fiscale raadgever.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

father bis
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jul 2020 17:33

#2 Inderdaad. Maar ik waarschuwde de mensen in het verleden hier wel voor. En een voorbeeldig werknemer doet het, maar is afhankelijk van beroeps ingesteldheid van die persoon.

TS ik denk dat u geen € 4000.00 misloopt. Wel als aftrekbaar bedrag, niet als effectieve belasting.

https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus

TOELICHTING

inlichtingen op basis van info TS

Link ter verduidelijking, info en bronvermelding voor TS

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 18 jul 2020 18:59

Je kan het niet opgebruikte gedeelte van je “leningsenvelop” vullen met TAC21. Is fiscaal iets minder gunstig maar toch de moeite als je jaarlijks het “niet opgebruikte” bedrag kan missen. Ik doe dit ook sinds mijn lening afbetaald is.

father bis
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2020 21:45

#4 Absoluut. Maar een goede en bekwame bankbediende maakt TS hierin wijs. Is trouwens ook een gedeelte van zijn job ( vroeger toch ). Maar de werkbekwaamheidsnormen zijn ook vervaagd zoals die in de gemeenschap.

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#6 , 19 jul 2020 21:40

Beste

De bank is inderdaad geen fiscaal adviesbureau en dus zeker niet aansprakelijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

father bis
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jul 2020 09:59

Beste

De bank is inderdaad geen fiscaal adviesbureau en dus zeker niet aansprakelijk.
[/quote
Basejumper, inderdaad correct.
MAAR ik verwijs naar mijn reactie. Een ernstige bediende bekijkt ook de bankactiviteiten en doet aan klantenbinding. Jobsbewustzijn.
Jaren terug was dat een algemene regel in de banken.

Geef u ook een voorbeeldje : hoeveel mensen worden geen levensverzekeringen aangesmeerd onder het mom van fiscale aftrekbaarheid ? Worden zij er op attent gemaakt dat zij een bepaalde grens voor aftrekbaarheid voor de fiscus niet kunnen overschrijden ? Eénmaal ingebracht en zelfs indien geen invloed op het aftrekbare bedrag, wel later bij afloop : belastingen betalen zonder in de loop van de jaren er fiscale winst mee gehad te hebben.
Hoe veel personen zijn er al niet ingelopen ?
]

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jul 2020 11:18


fiscale aftrekbaarheid ?
.
Hoe veel personen zijn er al niet ingelopen ?
Mensen moeten zelf ook eens leren nadenken, zeker als het om fiscale aftrek gaat.

Zelfs zelfstandige uitbaters denken dat een aftrok dat dit integraal van het te betalen belastingen is, er gaat geen week voorbij dat ik daar iemand op wijs .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father bis
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jul 2020 12:08


fiscale aftrekbaarheid ?
.
Hoe veel personen zijn er al niet ingelopen ?
Mensen moeten zelf ook eens leren nadenken, zeker als het om fiscale aftrek gaat.

Zelfs zelfstandige uitbaters denken dat een aftrok dat dit integraal van het te betalen belastingen is, er gaat geen week voorbij dat ik daar iemand op wijs .
Inderdaad Lowie. De enige betrachting is om zoveel mogelijk te kunnen aftrekken( wij allemaal trouwens ) maar men moet ook eerst de regeltjes leren lezen en interpreteren. Een boek leest men ook niet bij het einde alleen.
En begrijpt men niet, stel dan de nodige vragen eerst aan de juiste personen ( zoals Lowie ).

cobjan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 jul 2020 20:10

#2 Inderdaad. Maar ik waarschuwde de mensen in het verleden hier wel voor. En een voorbeeldig werknemer doet het, maar is afhankelijk van beroeps ingesteldheid van die persoon.

TS ik denk dat u geen € 4000.00 misloopt. Wel als aftrekbaar bedrag, niet als effectieve belasting.

https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus

TOELICHTING

inlichtingen op basis van info TS

Link ter verduidelijking, info en bronvermelding voor TS

Dit jaar krijgen wij netto 800 euro minder terugbetaald van de belastingen. Verschil werd door belastingdienst berekend tussen bedrag dat we effectief mogen aftrekken en wat als we toch maximale bedrag konden aftrekken. Als ik dat vermenigvuldig met de verdere looptijd van onze lening (5 jaar) dan kom ik dus op 4.000 euro.

cobjan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jul 2020 20:12

Bedankt voor alle reacties. Ik betreur het dat de bankverantwoordelijke ons hierover niet inlichtte.
We gaan uitzoeken hoe we het verlies iet of wat kunnen compenseren met TAC21 in de volgende jaren.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 20 jul 2020 20:18

Door vervroegd af te betalen spaart u wel de te betalen rente op de lening uit....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Bank & Beurs”