domicilie vs lening

Dominique2
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

domicilie vs lening

#1 , 02 jul 2020 15:35

Situatieschets:

Mijn ex-partner en ik zijn uit elkaar (wettelijk samenwonen zal worden stopgezet).
Zij heeft ondertussen een huurhuis gevonden.
Er loopt echter nog een hypothecaire lening op naam van mezelf en mijn ex-partner.
De kosten voor de woning zal ik zelf dragen (aangezien ik hier nog woon en zij binnenkort dus niet meer).
De woning zal verkocht worden, maar pas vanaf mei volgend jaar ifv registratierechten (tegen dan meer dan 3 jaar eigenaar).

1) Kan/Moet mijn ex-partner haar domicilie verplaatsen zolang de lening voor de huidige woning nog loopt?

2) Stel dat ik een nieuwe partner heb en die zou bij mij willen intrekken, kan zij haar domicilie hier plaatsen ook al loopt de lening nog op naam van mezelf en mijn ex?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 02 jul 2020 17:14

Dat kan perfect .. en nieuwe partner kan er ook komen wonen.
de vertrekkende partner moet trouwens ingeschreven staan op adres waar effectief wordt gewoond.
Valt dan wel naast de de registratierechten ...maar mogelijk is dat wel een reden ...andere hier weten daar meer over ..

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2020 11:55

Vergeet niet op het moment dat uw ex-partner vertrekt de energie-overnamedocumenten in te vullen. Idem voor water.
Dan is het zonder discussie vanaf wanneer zij kan stoppen met betalen (je zal immers een afrekening krijgen) en kan je het ook makkelijker zelf afhandelen eens er een verkoop is (dan moet je opnieuw de energieovernamedocumenten invullen bij het verlijden van de akte)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 16 jul 2020 19:55

Opgelet wonen en de hypothecaire lening op die woning zijn niet net elkaar verbonden.
Uw ex blijft voor de bank mede ontlener en dus bij niet betalen (mede) aansprakelijk.

Indien meenemen registratierechten 3 jaar is blijven die wel voor u gelden maar niet voor uw ex bij mijn weten.

Terug naar “Bank & Beurs”