Uitstel hypotheek vanwege corona

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

Uitstel hypotheek vanwege corona

#1 , 02 mei 2020 12:00

Momenteel hebben we ons lening bij Argenta lopen. Wegens tijdelijke werkloosheid, wilden we uitstel vragen. Onze bank rekent echter aanzienlijke intrestkosten aan.

De regel is dat het (gezamenlijk) nettoinkomen minus de maandeljjkse hypotheeklast < dan 1.700 Euro moet zijn om kosteloos uitstel te krijgen. Gezien dit bij het grootste deel van de bevolking hoger ligt, is dit naar mijn mening een bullshit sussende maatregel (de bank krijgt hun geld toch, uitstel is geen afstel).

Voor drie maanden uitstel zouden wij meer dan €1.000 intrestkosten hebben, die over een periode van 12 maanden dient terug betaald te worden. Uiteraard spreek ik dan liever mijn spaarboek aan en hopen dat we snel terug aan het werk kunnen. Met die spaarboek had ik een ander doel voor ogen, maar goed, in tijden van crisis...

Is dit een maatregel voor de hele bankensector of verschilt dit bank per bank? Hoe is dat bij jouw bank dan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#2 , 02 mei 2020 14:09

Die regeling is bij alle banken identiek en het gevolg van een afspraak tussen de regering en Febelfin. Doelstelling is om mensen nu een oplossing te bieden die mogelijke problemen tijdens deze crisis beperkt.
En voor kwetsbare klanten (rest inkomen < 1700 ) is dat een kosteloze opschorting kapitaal. Voor andere klanten een uitstel kapitaal en intresten.
De kost van 1000 euro lijkt me niet correct. U zal de intresten van die 3 maanden niet nu betalen’ maar gewoon herverdeeld zien. Bedoeling was dan ook niet om cadeaus uit te delen, wel om u te helpen een moeilijke periode te overbruggen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”