Stop zetten bankrekening

M@rcel7
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Stop zetten bankrekening

#1 , 17 apr 2020 16:33

Weet er iemand of een bank een rekening zomaar zonder reden kans stop zetten. Dit zonder dat er ook nooit een betalings probleem is geweest.
Mvg.
M@rcel7

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2020 17:06

Ik vrees van wel, het is hier zeer veel jaren hier als eens gevraagd geweest en ik herinner me dat ze dit konden zonder enige uitleg te moeten geven, vergeet natuurlijk niet dat er meer dan 1 bank is, ga naar een ander !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 apr 2020 18:49

Zolang dat niet gebeurt op basis van een wettelijke discriminatie-grond, moet een bedrijf u geen diensten verlenen.

Er zijn bvb banken die gewone werkende sukkels met amper een paar 100.000€ small change op de bank , niet als klant wensen ...
Ze gaan dat niet zo stellen, maar het komt er wel op neer ;)
Andere banken zijn er voor ondernemers & vrije beroepen ... en niet voor de anderen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#4 , 18 apr 2020 16:02

Beste

Inderdaad. Een bank is een handelsbedrijf en kan een klantrelatie stopzetten mits doorgaans een vooropzeg van drie maand.
In een handelsrelatie is het niet alleen de klant die de leverancier kan opzeggen, maar ook omgekeerd. Lijkt me logisch.
In de algemene voorwaarden die u ondertekende bij het aangaan van de bankrelatie staat dat bij mijn weten bij elke bank vermeld.
Onderliggend kunnen er tal van redenen zijn. En die redenen zijn heus niet steeds betalingsproblemen.
Er kunnen tal van redenen zijn : vermoeden van fiscale of andere fraude, betrokkenheid bij witwassen van misdaadgeld, te weinig transparantie in geldtransacties, contacten of transacties met verdachte landen/entiteiten, betrokken zijn bij gerechtelijk onderzoek en nog tal van andere.
Maar een bank zal inderdaad nooit geen reden op geven.
Dat levert enkel discussies en processen op maar wijzigt niets aan het standpunt. Trouwens voor een aantal van die redenen is de bank gehouden tot zwijgplicht.
Als er pakweg een voetbalmakelaar gerechtelijk onderzocht wordt dan zal een bank dat doorgaans al een jaar weten voor die makelaar zelf ondervraagd wordt. Want gevat voor een bankonderzoek.
Het is dan uiteraard niet aan die bank om die klant bij opzeg veel wijzer te maken dan hij al is...
Wat dat betreft zou je trouwens schrikken welke eerste klassers door hun bank zijn opgezegd. En dat heeft dus niets te maken met 'klein geld'.
Fiscale fraude en witwassen is nu éénmaal lucratiever als je goed in de slappe was zit...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”