ONGEDEKTE CHEQUE

alpha
Topic Starter
Berichten: 1

ONGEDEKTE CHEQUE

#1 , 20 aug 2008 01:15

Als ik als voorschot voor de aankoop van een auto de garagist een cheque geef met de mededeling dat hij die eerst mag optrekken als ik hem gebeld heb met de mededeling dat deze gedekt is en de aankoop van de auto financieel geen probleem is, mag men mij dan beschuldigen van het uitgeven van een ongedekte cheque als de garagist zich niet aan de afspraak houdt en de cheque, na mijn telefoon dat de benodigde gelden nog even op zich laten wachten, en hij dus niet de cheque kan optrekken, toch de cheque optrekt ?? Dank voor Uw antwoord !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 30 aug 2008 00:06

Beste, een cheque is betaalbaar op zicht. Op het moment dat u de cheque uitschrijft MOET er voldoende saldo op de rekening staan om de cheque te betalen.
Eventuele afspraken die u maakt doen geen afbreuk aan de wet op de cheque. De wettelijke regels gelden altijd, ongeacht uw afspraken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 30 aug 2008 12:42

Als ik als voorschot voor de aankoop van een auto de garagist een cheque geef met de mededeling dat hij die eerst mag optrekken als ik hem gebeld heb met de mededeling dat deze gedekt is en de aankoop van de auto financieel geen probleem is, mag men mij dan beschuldigen van het uitgeven van een ongedekte cheque als de garagist zich niet aan de afspraak houdt en de cheque, na mijn telefoon dat de benodigde gelden nog even op zich laten wachten, en hij dus niet de cheque kan optrekken, toch de cheque optrekt ?? Dank voor Uw antwoord !!

De overhandiging van een cheque zonder dekking kan een listige kunstgreep zijn, in de zin van artikel 496 van het Strafwetboek, zelfs wanneer de trekker die de cheque heeft overhandigt geen andere arglistigheid heeft aangewend om de begunstigde te doen geloven aan het bestaan van een denkbeeldig krediet(Cass. 4 november 1974).

Art.496.Hij die, met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort, zich....roerende goederen...doet afgeven of leveren...hetzij door het aanwenden van listige kunstgrepen om te doen geloven aan het bestaan...van een denkbeeldig krediet...wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot drieduizend frank...(Strafwetboek)

Geldboetes:frank=euro en vermenigvuldigen met 5,5(Wet Opdecimes 5 maart 1952).

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”