Bank komt belofte niet na

Lucien9000
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Bank komt belofte niet na

#1 , 14 mar 2020 16:56

Beste leden

Graag had ik jullie advies.

Ik en mijn broer hebben 3-4 maanden geleden 2 woningen aangekocht van de zelfde eigenaar. We kopen het niet samen dus 2 compromis getekend. (Apparte woningen)

De compromis is op 19/12/2019 getekend.

Nadat we de compromis hebben getekend zijn we meteen naar de bank gegaan om de lening aan te vragen. Die zeiden tegen ons dat het zeker geen probleem zou zijn. We moesten dus onze documenten gaan binnenbrengen (bewijs van inkomsten,huurcontracten, compromis, kadastrale gegevens..). Documenten hadden we na een week binnengebracht.
Ons dossierbeheerder zei dat we een definitieve antwoord gingen krijgen binnen 3 weken. De groenlicht brandde al maar hij heeft het doorgestuurd naar de hoofdkantoor. Na 3 weken zijn we langsgeweest en hij zei dat alles inorde was. We vroegen om te tekenen maar hij verzon maar iets.

Ondertussen had de notaris gebeld om een afspraak te maken. De notaris gaf ons een afspraak tegen 10 maart.

Dus we hebben begin maart gebeld om te vragen of we konden tekenen voor de akkoord. Hij zei dat we het konden doen over 2 dagen. Dus we waren zeker gerust. Maar na 2 dagen konden we het nog steeds niet tekenen. Elke keer verzon hij maar iets. We hebben de akte moeten uitstellen omwille van onze lening. We hebben het uitgesteld naar 26 maart.

Nu (13 maart) vragen wij om te tekenen en stelt hij steeds uit.

Vinden jullie dit kunnen? Welke stappen kunnen we ondernemen? We hebben geen enkel bewijs van dat er een akkoord is (virtueel hebben we wel gezien dat er een groenlicht gebrand is). De hoofkantoor bellen? Maar kan dat een oplossing zijn.

Ik zou jullie zeer dankbaar zijn moesten jullie mij een goede advies geven.

Met vriendelijke groeten,
Lucien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mar 2020 18:41

Normale mensen gaan zich eerst informeren bij de bank vooraleer überhaupt een compromis te tekenen. U heeft hier toch wel een enorm risico genomen. Ik hoop samen met u dat dit vooralsnog in orde komt en de verkoop toch kan doorgaan. Zeker als u een voorschot heeft betaald.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 14 mar 2020 18:54

Staat er in de compromis een ontbindende voorwaarde voor het geval dat er geen lening kan worden bekomen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Lucien9000
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mar 2020 21:36

Beste mensen

Het gaat niet om dat we geen lening kunnen krijgen. Groenlicht is gebrand. Het gaat gewoon over het principe die de bank ons aandoet. Ze stellen het steeds uit.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 14 mar 2020 21:47

Groenlicht is gebrand.
Wat bedoelt u daar eigenlijk mee :?:

Het gaat gewoon over het principe die de bank ons aandoet. Ze stellen het steeds uit.
Contacteer de hoofdzetel van de bank, leg uit dat u in kantoor X te Y een leningaanvraag deed, dat dit volgens de kantoiorbediende / -directeur ? in orde zou zijn, maar dat er nu niets van in huis komt omdat ondertekening steeds weer uitgesteld wordt, dat u intussen compromis moet uitstellen

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 14 mar 2020 21:52

Welk principe?
Waar brandde dat groen licht???
Sorry maar zoiets heb ik nog nooit gehoord.
Ik denk dat u simpelweg geen lening hebt gekregen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5410

#7 , 14 mar 2020 22:17

Heeft u voldoende eigen middelen om een volsoende groot deel van de aankoopsom incl kosten zelf te financieren?
Heeft u voldoende leningsterugbetalingscapaciteit ook al staat het pand een tijdlang leeg?
Bent u niet te oud om nog te kunnen lenen? Vele banken leggen de lat qua einddatum op de pensioneringsleeftijd.

Enkel je bankrelatie kan je uitsluitsel geven. Vraag een afspraak voor uitleg.

Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#8 , 14 mar 2020 22:45

Heel herkenbaar helaas.
Niet meteen een onderbouwd juridisch advies - niet de materie waarin ik actief ben - maar uit ervaring: een kordate mail, met zoveel mogelijk mensen van de bank in cc en met een duidelijke einddatum waartegen je resultaat wil zien, durft nogal eens helpen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 15 mar 2020 00:47

En liefst bij verschillende banken nagevraagd en mogelijk.

bosprocureur
Berichten: 6857

#10 , 15 mar 2020 09:36

Heel herkenbaar helaas.
Niet meteen een onderbouwd juridisch advies - niet de materie waarin ik actief ben - maar uit ervaring: een kordate mail, met zoveel mogelijk mensen van de bank in cc en met een duidelijke einddatum waartegen je resultaat wil zien, durft nogal eens helpen.
Ik zou in dit stadium toch wat voorzichtig zijn. Een "kordate" mail aan een hele groep mensen, zou een delicate onderhandeling tussen uw contact en de hoofdzetel kunnen beëindigen in uw nadeel. Als iedereen kennis heeft van het dossier, kan iemand gewoon de puntjes op de I gaan zetten, en moet uw aanvraag het volledig volgens hun intern boekje afgehandeld worden, zonder enige coulance.

Mijn gok ? Dat groen licht, waar het ook gebrand heeft, betekende gewoon dat de aanvraag toch al tenminste mocht ingeleid worden. Niet min noch meer.

Ga eens tot bij uw contact (als ze nog publiek lijfelijk toelaten), mail zakelijk om te informeren, maar bruskeer niets.

Intussen staat het u vrij om ook elders navraag te doen, opdat u tenminste tijdig aan uw verplichtingen zou kunnen voldoen.

En dan PS : ik stel me ook algemeen de vraag of, indien ze hun akkoord zouden geven onder voorbehoud van schuldsaldoverzekering, de maatschappij in deze periode (Corona ! ) nog geneigd zijn om grote risico's te nemen...

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#11 , 15 mar 2020 18:55

Beste

De wet op hypothecaire kredieten is van toepassing en is duidelijk.
Indien het krediet werd goedgekeurd dient u een officieel ‘aanbod’ van die bank te ontvangen. Dat aanbod bevat het akkoord alsmede alle voorwaarden daaraan verbonden ( looptijd, rente, terugbetalingsmodaliteiten, waarborgen enz).

Heeft u dergelijk aanbod ontvangen? Want pas dan is uw krediet officieel goedgekeurd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 15 mar 2020 20:00

Heeft u dergelijk aanbod ontvangen? Want pas dan is uw krediet officieel goedgekeurd.
En dus niet als een simpele loketbediende zegt dat het in orde zal komen. Zoals alles en overal: een akkoord zet je op papier.

Terug naar “Bank & Beurs”