Overnamen lening

Tviske
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overnamen lening

#1 , 02 mar 2020 11:19

Beste,

Ik en mijn partner hebben samen huis als gehuwd koppel 50/50. Onze relatie is beëindigd maar zou graag de lening op mijn naam zetten. Echter wil ik wel mijn ex vrouw en de kinderen er in mogen wonen tot ze 18jaar zijn voor hun welzijn. En zo ze financiële mee ondersteun. Ze zou er zo mogen wonen van mij.
Gaat nog over 8 jaar! Word er nu vast gesteld waar ze recht op zou hebben?
En gaat er dan de som waar ik 8 jaar voor haar betaald heb dan af? Of kan zo n regeling niet? Zou dit echt voor mijn kinderen doen ze betrouwde omgeving kunnen blijven.
Alvast merci

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#2 , 02 mar 2020 19:46

Beste

Primo moet de bank akkoord zijn om het krediet alleen op uw naam te zetten. Zij dient dan immers afstand te doen van het mede kredietnemerschap van uw echtgenote. De terugbetalingscapaciteit verlaagt dus met het inkomen van uw vrouw dat niet meer kan aangesproken worden. Daarenboven mogelijk ook met de huur en/of vaste kosten van uw nieuwe woonst.
In dat geval vraagt de bank ook een bewijs van boedelverdeling wat betreft de woning. Gezien nog 8 jaar lopend (12 jaar afbetaald?) zal u uw echtgenote ook de helft van de vrije waarde van de woning moeten uitbetalen.
U kan met uw echtgenote afspreken dat de afbetaling van de volgende 8 jaar in mindering gaat in ruil voor woonstrecht. Alsdan geeft u haar denk ik weinig cadeau. Die afbetaling zal in de buurt liggen van een huurbetaling....
Als de bank mee wil en uw echtgenote is akkoord met uw voorstel, kan zoiets perfect op muziek gezet worden door een notaris.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”