Door ontslag hypotheek laten betalen door een ander

Piekertje80
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Door ontslag hypotheek laten betalen door een ander

#1 , 17 dec 2019 16:30

Een vriendin van mij woont niet officieel samen met haar partner.haar partner heeft een erfrecht verklaring door haar laten tekenen,als er iets met haar partner zou gebeuren ,erft zij 2 huizen en twee appartementen.
Nu is haar partner op staande voet ontslagen,en nu worden alle hypotheken bij mijn vriendin afgeschreven,mag dat zomaar en wat kan ze hier aan doen om dat terug te draaien?want ze kan het echt gelijk niet betalen.

Dank u wel voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 17 dec 2019 16:52

Is die vriendin ook eigenaar, zij het misschien gedeeltelijk, van één of meer van die eigendommen ? Is er daar nog huuropbrengst ? Heeft zij op een of andere manier meegetekend voor de lening(en) op die eigendommen ?

Piekertje80
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2019 18:18

Ze is geen eigenaar,heeft ook niet meegetekend voor de leningen,maar erft het wel als er iets met haar partner gebeurt.
Huuropbrengsten komen wel op de rekening van haar partner

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 17 dec 2019 18:28

Ze is geen eigenaar,heeft ook niet meegetekend voor de leningen,maar erft het wel als er iets met haar partner gebeurt.
Huuropbrengsten komen wel op de rekening van haar partner
Kleine correctie, zij erft het wel als haar partner zou overlijden, zonder zijn testament te veranderen, EN als zij dan de erfenis zou aanvaarden. Natuurlijk blijven de schulden ook lopen (komen trouwens in mindering van de erfenis wat de erfenisrechte betreft, dacht ik). Het zal er op aan komen met de schuldeisers overeen te komen om de lening(en) over te nemen, alles of een deel te verkopen....

Er is dus werk aan de winkel qua planning vermoed ik zo.

Of is de vraag toch nog of uw vriendin NU kan aangesproken worden voor de betalingen? Ook hier zal dringend een regeling moeten getroffen worden vrees ik.

Piekertje80
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2019 17:52

Dat was eigenlijk mijn vraag idd.
Omdat haar partner nu zonder werk zit,worden alle hypotheken van mijn vriendin haar rekening afgeschreven,maar de huurgelden worden wel op de rekening van haar partner gestort.
Nu houdt mijn vriendin maar 87euro per maand over om van te leven.
Mag dat zomaar?en zo ja,wat kan ze er aan doen om dat te veranderen?

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 19 dec 2019 19:09

Als ik het goed begrijp heeft uw vriendin dus borg gestaan op een of andere manier,

Piekertje80
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 dec 2019 19:13

Dat weet ik dus niet,blijkbaar wel.en daar kan ze dus niet van afzien?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 19 dec 2019 19:46

Beste

Een Bank zal geen rekening debiteren van iemand die geen kredietnemer is. Wat wel kan is dat iemand zelf beslist om iets te betalen voor iemand. Als pakweg mijn zoon financiële problemen heeft en ik schrijf zelf over naar de bank, dan zal dat niet geweigerd worden.
Maar uw vraag is te vaag om correct te kunnen antwoorden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”