opvragen bankgegevens

bernie1961
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

opvragen bankgegevens

#1 , 12 nov 2019 16:21

Beste

Mijn ex-vriend leende mij 500 euro in de maand januari… deze relatie is ondertussen beëindigd en wegens financiële problemen heb ik dat geld nog steeds niets terugbetaald. Hij stuurde nu een uittreksel van zijn bankgegevens dat het wel degelijk om een lening ging (onderwerp op uittreksel is : "lening". Ik stuurde hem daarop een bericht terug dat ik vanaf donderdag 14/11 wekelijks 25,00 euro zou storten op zijn rekening. Zo legden wij weer contact en via WhatsApp belde hij mij gisteren (11/11/2019) op. Ik beantwoordde de oproep en via dit gesprek insinueerde hij dat zijn nieuwe vriendin, die bij Justitie werkt, mijn bankgegevens had opgevraagd… ik zei hem dat dat onmogelijk was omdat er nergens een rechtsprocedure of dergelijk dossier naar mij toe geopend was, ik zou daar toch van op de hoogte geweest zijn… maar direct kreeg ik mijn antwoord als "wat ga jij bewijzen, het is mijn woord tegen het jouwe"... ik heb alleen een foto van haar via zijn fb-account, haar naam of voornaam weet ik niet … mijn vraag is dus heel duidelijk: 1) ben ik wel verplicht om die 500,00 euro terug te betalen en 2) kan die dame zomaar als administratief medewerker bij Justitie mijn bankgegevens opvragen… ik vraag mij trouwens nog altijd af waarom zij dat gedaan heeft want zij kan toch in behoorlijk slechte papieren daardoor geraken.
Met vriendelijke groeten
DJB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 12 nov 2019 16:31

1) Als u dat geld geleend hebt, moet u hem dat terugbetalen. Dat is nu eenmaal de definitie van een lening.

2) Ik vermoed dat het tweede deel bluf is, dat kan niet zomaar en zoals u zegt is dat reden voor ontslag en strafrechtelijk procedure.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2019 21:36

Ja, u moet dit geld terugbetalen.
Neen, de vriendin van uw ex-vriend mag niet zonder professionele aanleiding uw bankgegevens consulteren. Indien dit zou gebeurd zijn, hetgeen ik ten zeerste betwijfel, zou zij een zware fout begaan hebben tegen de GDPR en haar deontologische regels. Indien u kan bewijzen dat zij effectief en zonder enige juridische aanleiding uw bankgegevens heeft geconsulteerd en heeft meegedeeld aan uw ex-vriend, zou dit zowel schending beroepsgeheim als schending van de GDPR-wetgeving betekenen, zou u contact kunnen opnemen met het diensthoofd van de vriendin van uw ex-vriend om deze zaak aan te kaarten. Ik zou zeker geen rechtstreekse gerechtelijke procedure opstarten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 nov 2019 22:06

U hebt geantwoord dar u wekelijks 25 euro gaat betalen. Dit is een bekentenis en een voldoende bewijs van uw schuld.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 12 nov 2019 23:13

Enkel bij heterdaad kunnen officieren van gerechtelijke politie bepaalde informatie bekomen. Anders kan het enkel via Procureur des Konings met een kantschrift en normaliter met een bevelschrift van een onderzoeksrechter of de onderzoeksrechter die het zelf gaat opvragen.
Fod Justitie kan dus niet zomaar aan uw bankgegevens.
Iemand bij uw bank kan dat wel.

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2019 15:56

Als er geld is geleend, wees dan gewoon zo eerlijk om dit dan op een correcte manier terug te geven, niets meer, niets minder!

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 13 nov 2019 20:03

Bluf is duidelijk. Vooraleer er een bankonderzoek gebeurt moeten er al veel officiële daden gesteld worden.
Terugbetaling : evident
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 nov 2019 21:57

Jureca.be, alle relevante antwoorden werden gegeven. Ik denk dan ook dat dit onderwerp best afgesloten wordt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Bank & Beurs”