Vriendin laten instappen in Hypothecaire lening - gevolgen

Pieter-B
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vriendin laten instappen in Hypothecaire lening - gevolgen

#1 , 07 okt 2019 18:17

Beste,

Ik heb alleen een huis gekocht en heb hiervoor reeds een hypothecaire lening lopen (2 jaar lopend). Nu willen mijn vriendin en ik beginnen aan serieuze verbouwingen waar zij dan een nieuwe hypothecaire lening voor zou nemen. Het plan was om dit rustig allemaal uit te zoeken, maar met de woonbonus toestand is dit wat in het gedrang gekomen.

Om haar mee te kunnen laten genieten van het belastingvoordeel van mijn lening, zodat het niet uitmaakt of haar lening rond raakt of niet wou ik de lening dus mee op haar naam laten zetten.

De eerste vraag die ik hier al heb: moet dit voor het eind van het jaar in orde gebracht worden of kan zij hier ook nog voordeel uit halen als zij later pas instapt omdat de lening toch al lopend is?

Buiten de lening op onze 2 namen zetten, zou ze ook echter nog eigendom percentage moeten hebben van de woning om van het belasting voordeel te genieten. Ik weet dat trouwen de goedkoopste oplossing is, maar was ook een alternatief hiervoor aan het uitdenken:

Stel we kiezen voor wettelijk samenwonen en ik schenk haar 1% van de woning. Met de lage schenkingsbelasting voor samenwonende en met maar 1% van de woning komt dit op een zeer lage kost neer. Er zijn wel nog de notaris kosten, maar deze zouden we ook moeten betalen als we trouwen.
Klopt deze denkpiste of vergeet ik enkele belangrijke details of enkele gevolgen van deze constructie?
Bijvoorbeeld als we uit elkaar gaan. Ik betaal de lening verder op mijn naam en koop haar 1% uit of komt hier meer bij kijken.

alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 okt 2019 18:45

1 % eigendom is wel heel weinig als zij bereid is mee een lening te ondertekenen. Ik vrees dat dat niet in verhouding gaat zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tope
Berichten: 916

#3 , 08 okt 2019 21:28

"Nu willen mijn vriendin en ik beginnen aan serieuze verbouwingen waar zij dan een nieuwe hypothecaire lening voor zou nemen."

Begrijp ik dat nu goed? Wil jouw vriendin een hypotheek afsluiten voor verbouwingswerken aan een huis waarvan ze maar 1% eigenaar is?

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 09 okt 2019 14:48

Beste

Geen enkele ernstige bank zal iemand in een bestaande lening 'solidariseren' (toevoegen) met 1 % eigendomsrechten.
Doorgaans wordt 20 % zowat als ondergrens beschouwd (= geen vaststaande rechtsspraak) om als 'economisch belanghebbende' te worden aanzien. Beste oplossing is dat zij zich effectief inkoopt in de woning voor 20 %. Dan zal er ook bij een scheiding duidelijkheid zijn over eigendomsverhoudingen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”