Inkopen huis vriendin

Tomvandenbeek
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inkopen huis vriendin

#1 , 05 okt 2019 18:25

Beste forum leden,

Ik heb volgende vraag: ik bezit een huis dat ik nu aan het verbouwen ben. Voor de verbouwingen ben ik een lening van 190 000 euro aan gegaan.

Binnekort ga ik met mijn vriendin daar samenwonen. Wij wonen nu al in een huur huisje feitelijk samen.

Is er een mogelijkheid om mijn vriendin zich te laten inkopen en is dit op fiscaal vlak een goed idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 06 okt 2019 22:37

Beste

Er zijn verschillende elementen in dergelijke operatie.
Fiscaal zal het voor je partner vanaf januari 2020 geen verschil maken. Gezien Woonbonus afgeschaft wordt zal zij voor een nieuwe lening geen voordeel meer doen.
Je kan haar bvb wel mede eigenaar maken en haar laten toevoegen in de bestaande verbouwingslening. Alsdan kan ze wel fiscaal genieten van deze lopende lening.
Het percentage mede eigendom kan je dan berekenen door het uitstaand saldo van dat krediet van 190.000 euro te halveren (want zij zal dit afbetalen vanaf dan) en dat te delen door de waarde van de woning.
Het kan ook via huwelijk en inbreng in gemeenschap. Maar dan best met clausule waardoor je bij ontbinding door echtscheiding je je rechtmatige aandeel terug krijgt. Raadpleeg je notaris
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”