kredietkaarten

nekkerman
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

kredietkaarten

#1 , 02 okt 2019 08:26

1. in geval van kredietkaartschulden: is het enkel de uitgever van de kaart (je bank) die als schuldeiser achter je aangaat of/en ook het PSP netwerk (bvb Visa of Mastercard) zelf?
2. Kan ik op verder probleemloos ook nog kaarten gebruiken van hetzelfde PSP netwerk (Visa of MasterCard) die mij door een andere uitgever (bank) werden afgeleverd, of kan/zal het PSP netwerk (Visa of MasterCard) het gebruik van die andere kaart (van een andere uitgever/bank) verder onmogelijk maken?
3. Zal het PSP netwerk (Visa of MasterCard) mijn schuldeisende bank bijstaan in het lokaliseren van andere bestaande kredietkaarten van hetzelfde PSP netwerk op mijn naam?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 02 okt 2019 09:13

1. Enkel de bank, Visa en Mastercard krijgen sowieso hun geld.
2. U kan uw andere kaarten verder blijven gebruiken.
3. Nee
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2019 09:41

Ieder kaart is geregistreerd op de NBB, als je daar een tijd niet aanzuivert kom je automatisch na 3 maanden op de zwarte lijst te staan.

En dan heb je pas prijs, al de krediet kaarten worden geblokkeerd en je kan geen enkel lening bij je bank krijgen zelfs niet een beetje onder nul gaan !!!

Dan als alle schulden ooit betaald zijn + de kosten kan je na 12 maanden er af komen !

Maar als je daar van af bent zal het nog een paar jaar duren tot je ooit een lening kan krijgen .

Dus pas daar mee op, ieder. krediet kaart kan je zien als je naar de NBB gaat met je iD kaart, deze zijn geregistreerd als zijnde een lening !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 02 okt 2019 15:45

Registratie bij de kredietcentrale NBB is enkel voor kaarten waar een kredietlijn aan vasthangt en in ons land is dat een kleine minderheid van de kaart. De term "kredietkaart" is dan ook een misleidende term.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 okt 2019 16:02

Registratie bij de kredietcentrale NBB is enkel voor kaarten waar een kredietlijn aan vasthangt en in ons land is dat een kleine minderheid van de kaart. De term "kredietkaart" is dan ook een misleidende term.
Van als je ook maar kan onder nul gaan staat deze geregistreerd bij de NBB, dus zeer veel, visa en andere krediet kaarten, ook je gewone bankkaarten waar je mee onder nul kan gaan staan daar op, als je zo één heeft probeer het maar eens met je ID kaart,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 02 okt 2019 18:04

@denlowie: ik ken deze database zeer goed. Enkel kredieten staan erin geregistreerd.

Als je iedere maand het uitgegeven bedrag volledig moet vereffenen, wat het geval is bij het gros van de kaarten, dan heb je geen kredietlijn en is er dus géén registratie bij de Kredietcentrale.

Het lijkt mij hoe dan ook naast de kwestie. PSP's houden zich niet bezig met wanbetalers van hun netwerk te weren. Kunnen ze niet en hebben ze ook geen enkel belang bij.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 okt 2019 18:22

Welke kredietovereenkomsten worden geregistreerd?

Worden geregistreerd:

de particuliere krediettransacties, zoals de verkopen op afbetaling, de leningen op afbetaling, leasingovereenkomsten en de hypothecaire kredieten;
de kredietopeningen voor particuliere doeleinden, zoals bijvoorbeeld de kredieten met kaart (creditcards, door sommige winkels of postorderbedrijven verstrekte kaarten) of de kredietlijnen op zichtrekening.

https://www.nbb.be/nl/faq/welke-krediet ... istreerd-0
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 02 okt 2019 20:56

Denlowie

je haalt het zelf aan : enkel de kredietopeningen worden geregistreerd.
Maar het resultaat blijft hetzelfde. een kredietkaart zonder afzonderlijke kredietopening wordt gewoon gedebiteerd van de zichtrekening van e kaarthouder. Of er nu al dan niet voldoende saldo is, speelt geen rol. kredietkaartafrekeningen worden altijd gedebiteerd. En als je je rekening niet aanzuivert zzal niet enkel je kredietkaart geblokkeerd worden, maar ook je zichtrekening in niet toegelaten overschrijding gemeld worden aan de negatieve centrale NBB. En zoals Denlowie aanhaalt zal dat snel tot intrekking kredietkaarten bij andere banken leiden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

nekkerman
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 okt 2019 18:16

Op mijn originele vraag kreeg ik meteen het goede antwoord.
In geval van onaangezuiverde kredietkaart schulden gaat de bank of uitgever van de kaart achter je aan, niet de PSP's zelf. De negatieve centrale NBB is een apart probleem. Zolang je in het buitenland verblijft en financieel niet afhankelijk bent van de Belgische thuisbasis is dat zelfs een (voorlopig) te verwaarlozen probleem.Kwestie van geen Belgische of zelfs geen EU bankrekening aan te houden.

Terug naar “Bank & Beurs”