Franse rekening en Belgische boekhouder

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

Franse rekening en Belgische boekhouder

#1 , 27 jun 2019 10:24

Hallo, gewoon even een vraagje omdat ik toch wel verbaasd was.

De situatie is als volgt:
10 jaar geleden kochten mijn (toenmalige) echtgenote en ik een huisje in Frankrijk.
5 jaar geleden zijn wij gescheiden en heb ik het huis in frankrijk van haar overgekocht.
Ook gebruikte ik de gemeenschappelijke rekening verder (die dus zowel op mijn en mijn ex haar naam geregistreerd staat).
Nu dit jaar belt mijn ex naar mij, tijdens het invullen van haar belastingen heeft haar boekhouder de vraag of deze rekening nog bestaat want er zou nog xxx € op deze rekening staan.
Mijn ex belt hiervoor naar mij en ik bevestig dit natuurlijk want ik gebruik deze rekening nog.
OK ik weet wel dat ik best een rekening open op mijn eigen naam en deze gemeenschappelijke rekening opzeg. Maar gemakhalve heb ik dat nog niet gedaan.

Maar wat ik wel heel vreemd vind is dat de boekhouder van mijn ex zomaar op deze rekening kan kijken en weet hoeveel geld er op de rekening staat.
Is dit normaal volgens de experten hier?
Zo erg is het niet ik heb geen zwart geld en zoveel staat er niet op die rekening. Maar ik vind het toch vreemd dat een vreemd persoon, die geen toegang heeft tot het online inloggen (en mijn ex ook niet), zomaar op die rekening kan zien hoeveel er op staat???

Graag jullie mening en alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 27 jun 2019 10:44

Buitenlandse banken rapporteren aan de Belgische fiscus wie rekeningen heeft in het buitenland en het saldo daarop. Dus ja, het is compleet normaal dat de boekhouder van uw ex dit kan zien op My Minfin.
"sowieso" schrijf je zo.

Mathieu Rutten

#3 , 27 jun 2019 11:01

19. Vak XIV, A: de verplichting van de titularis van een buitenlandse rekening om het bestaan van zo'n rekening in de aangifte te melden is uitgebreid tot de beheerder van een buitenlandse rekening op naam van een vereniging die geen winst of baten verkrijgt en die niet aan de Ven.B of aan de RPB onderworpen is (zie art. 307, § 1/1, eerste lid, a, WIB 92, ingevoegd door art. 94, Programmawet 25.12.2017, en zie ook nr. 2.2, c, circ. 2018/C/93 van 20.07.2018).

ANTWOORD (van de Minister van Financiën)
De aangifteplicht bepaald in artikel 307, §1, tweede lid van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92), betreft de rekeningen van elke aard, waarvan de belastingplichtige, zijn echtgenoot, en zijn kinderen, waarvan de inkomsten bij die van de ouders worden gevoegd, op enigerlei ogenblik tijdens het belastbaar tijdperk titularis of co-titularis zijn geweest bij een financiële instelling gelegen in het buitenland. De definitie van "buitenlandse rekening" is dus ruimer dan die van "rekening" zoals bedoeld in het kader van de mededeling van bankrekeningen die door de in België gevestigde financiële instellingen dient te gebeuren aan het Centraal aanspreekpunt bedoeld in artikel 322, §3, WIB 92 (CAP). Worden dus niet alleen de zichtrekeningen, spaarrekeningen, termijnrekeningen bedoeld maar ook de effectenrekeningen, kredietopeningen enz. Gelet op het voorafgaande, beantwoorden de online rekeningen zoals "Paypal", "Google" , "Facebook", enz. aan de bovenvermelde definitie van "buitenlandse rekening", vermits de financiële instelling waar zij werden geopend in het buitenland gevestigd is, behoudens wanneer de verrichting slechts aanleiding geeft tot een zeer tijdelijke en vluchtige "bewaring" door de buitenlandse instelling van tegoeden voor rekening van de belastingplichtige. Indien de transacties echter, die via deze buitenlandse rekeningen worden uitgevoerd, een beroepsactiviteit betreffen, zal het bestaan van deze rekeningen altijd moeten worden vermeld in de aangifte personenbelasting van de betrokken belastingplichtige, zelfs indien deze transacties van vluchtige aard zijn. Dit is ook het geval wanneer tegoeden daadwerkelijk op deze rekeningen worden bewaard voor rekening van de belastingplichtige voor een langere tijdspanne dan het geen strikt noodzakelijk is vanuit een technisch oogpunt voor de uitvoering van het geldtransfer van of naar België: ook dan zal door de belastingplichtige het bestaan van deze rekeningen in zijn aangifte personenbelasting dienen te worden aangegeven en aan het Centraal aanspreekpunt te worden gemeld.

Reclame

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jun 2019 12:18

Dat ik deze rekening moet aangeven is mij bekend (dat doe ik dus plichtsbewust altijd)
Maar en,ik quote Didymus "het is compleet normaal dat de boekhouder van uw ex dit kan zien op My Minfin"
Waarom kan ik dat dan niet zien als ik inlog op minfin om mijn belastingen in te vullen?
Ik moet elk jaar opnieuw aangeven dat ik een rekening heb in het buitenland (ik moet zelfs geen rekeningnummer invullen) Dus vind ik het vreemd dat een boekhouder dat wel kan zien en de "eigenaar" van de rekening niet??

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 27 jun 2019 12:42

U zou dat eveneens via My Minfin moeten kunnen raadplegen.

edit: Kijk eens bij "Mijn documenten", het heeft als titel "CRS + jaartal".
"sowieso" schrijf je zo.

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jun 2019 13:11

Bedankt Didymus
Ik ga dat eens bekijken.
Weeral wat slimmer geworden hier :-)

Terug naar “Bank & Beurs”