Spaarkening op eigen naam vrouw

Titaniumford
Topic Starter
Berichten: 6

Spaarkening op eigen naam vrouw

#1 , 21 jun 2008 10:33

Ik heb 2 kinderen uit een vorig huwelijk. Tesamen heb ik met mijn wettelijk samenwonende vriendin een kind. We hebben een 3 tal spaarboekjes tesamen. Hoe kan ik vermijden als ik kom te sterven dat mijn eerste 2 kinderen uit mijn eerste huwelijk aanspraak kunnen maken op een deel van onze gelden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 21 jun 2008 12:56

U kunt geen spaarrekeningen hebben "samen". Ze staan misschien wel op beide namen, maar het blijven onverdeeldheden. Tenzij tegenbewijs wordt verondersteld dat elk eigenaar is van de helft er van.

Ik ken volstrekt wettige manieren om er voor te zorgen dat gemeenschappelijke kinderen niets krijgen bij een eerste overlijden,
maar ik ken er geen om art. 1465 BW buiten spel te zetten (bescherming van kinderen uit een eerdere relatie).

Eventueel een dikke levensverzekering in het voordeel van de partner; daar kunt U tijdens uw leven nog altijd op terugkomen.

Titaniumford
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 21 jun 2008 17:45

Laat ons aan nemen dat mijn vrouw een boekje heeft alleen op haar naam.
En we zetten 75 % van ons kapitaal op die rekening, mijn kinderen kunnen toch niet aan die rekening?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 22 jun 2008 09:10

Bij uw vooroverlijden geldt :“Art.745octies.§ 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad.”(Burgerlijk Wetboek).

AL het overige(inclusief uw helft van het 3-tal spaarboekjes) wordt in volle eigendom gelijkelijk geërfd door uw drie kinderen.

“32...In het beding van aanwas of aangroei wordt overeengekomen dat bij het intreden van een bepaalde gebeurtenis,gewoonlijk een overlijden,het aandeel van één der deelgenoten in bepaalde goederen...van rechtswege door de overige deelgenoten verkregen zal worden...“(MICHIELS,D.,Bedingen van tontine en aanwas,R.W. 1995-96,978).

‘deelgenoten in bepaalde goederen’ houdt in dat ook wettelijk samenwonenden in aanmerking komen en dat zij de goederen die er het voorwerp van uitmaken kunnen beperken,bvb. tot uw ‘gelden in onverdeeldheid‘.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Titaniumford
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 22 jun 2008 20:32

Mr Demoor,
Bedankt voor uw reactie. Is er dan geen mogelijkheid of oplossing om ons geld, waarvoor we zolang gewerkt en gespaard hebben niet kwijt te spelen aan de kinderen of anders gezegd kunnen we niet op één of andere manier zelf over ons eigen geld beschikken tot we allebei dood zijn?

Terug naar “Bank & Beurs”