Spaargeld minderjarige die 18j wordt

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

Spaargeld minderjarige die 18j wordt

#1 , 11 jun 2008 22:16

Hallo,

Ik ben in 1999 gescheiden, het spaargeld van onze dochter stond op een spaarboekje op haar naam. Na enige tijd wou mijn ex dit splitsen zodat we vanaf dan elk 50% beheerden.

Op aanraden van de bank heb ik dit op een aparte spaarrekening op mijn naam gezet, dit om te vermijden dat dochter of ex er gekke dingen mee zou doen.

Nu wordt dochter 18j en eist ex dat ik dat spaargeld op de rekening van mijn dochter stort EN dat ik bewijs wat er allemaal mee gebeurt is sinds de splitsing.


Persoonlijk heb ik er geen probleem mee om dat aan haar te geven, alhoewel ikzelf anders ben grootgebracht en vind dat de ouders dit geven op een moment dat het van pas zal komen (aankoop woning, start zaak, ...).

Maar hoe zit het met bewijzen? moet ik dat?


Omdat de dochter (in functie van ex) al langer (4j) aast op haar spaargeld plaatste dit wel enige stress op mij. Zou ik dit beleggen? wat als het slecht gaat met de beurs? dus koos ik voor het zekere spaarboekje aan 1~2%

Je ziet de bui al hangen, het zal natuurlijk niet genoeg zijn en er zal tamtam van komen. Waarom heb je niet dit gedaan of zus of zo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 13 jun 2008 11:30

“Art.376.Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen,beheren zij ook gezamenlijk zijn goederen en treden zij ook gezamenlijk als zijn vertegenwoordiger op...”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat u het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefent.

‘Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer.In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven.Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

‘Het plaatsen van eigen gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking.De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

Uit ‘heb ik dit op een aparte spaarrekening op mijn naam gezet’ leid ik af dat het om gelden ging behorende tot het gemeenschappelijk vermogen van de toen nog gehuwde ouders.Vanaf de echtscheiding behoorde dit geld dan in onverdeeldheid toe aan beide ouders.

Beide ouders kunnen dit geld schenken aan het kind op wiens eigen rekening het oorspronkelijk stond of het onder mekaar verdelen.De ouder-medeeigenaar kan van de ouder-beheerder verantwoording eisen voor het beheer van dit geld.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”