Geldigheid cheque

Dimvan
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Geldigheid cheque

#1 , 13 mar 2019 13:34

Stel ik bied een cheque aan aan mijn bank waar geen datum op staat. De andere partij heeft niet genoeg geld op de rekening staan. De bankinstelling contacteert de andere partij via mail (dus datum bij). De andere partij doet moeilijk over de betaling, beloven hun rekening aan te zuiveren etc...
Maar mijn vraag is nu: ik heb deze cheque aangeboden op 20 februari en de bank heeft diezelfde dag die persoon via mail gecontacteerd, begint dan de geldigheidstermijn te lopen vanaf 20 februari, ook als die cheque geen datum bevat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2019 14:55

Ik heb in het verleden dagelijks gewerkt met cheques, en ik heb altijd gehoord dat een datum op een cheque dat de datum van geen belang is, en een cheque betaalbaar is bij aanbieding !
is dit veranderd de laatste 20 jaar ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 13 mar 2019 21:34

Beste

Het feit dat een cheque aangeboden wordt bewijst dat die bestaat. En dat die geldig is. Geldigheidstermijn zal bewijsbaar starten bij eerste aanbieding als er geen datum op staat.
Maar ook als de datum in de toekomst staat is de cheque onmiddellijk inbaar. Raadpleeg wet op de cheque
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”