Het ging wel degelijk om een indiening van het dossier en niet om info want die mail van de bankdirecteur die hij kreeg dat deze de aanvraag had ingediend kwam 2 dagen na de infodag nadat hij het percentage had bekend gemaakt en het percentage lag nog te hoog tegenover andere banken.
Met andere woorden: het percentage moest nog bekeken worden door de hoofdzetel? Dan is er nog geen kredietdossier geopend, enkel een aanvraag ingediend. Misschien om te verduidelijken: dit is hoe het normaal gezien in zijn werk gaat:
1. U gaat langs bij een bank met de vraag om een herziening.
2. De bankbediende of bankdirecteur doet u een voorstel (binnen de grenzen die het kantoor zelf kan beslissen).
3. U gaat al dan niet akkoord.
4. Indien u niet akkkoord gaat, kan het kantoor, indien zij dit zelf wensen, proberen een nog lagere rentevoet aan te bieden: hiervoor dienen zij een aanvraag te versturen naar het hoofdkantoor. Hiervoor stuurt het kantoor uw "dossier" (= gedetailleerde gegevens over de aanvraag) door naar de hoofzetel. Op dit moment worden er normaal gezien nog geen dossierkosten aangerekend, aangezien er nog geen krediet afgesloten is. Ook voor de ontlener is er nog geen enkele verplichting. Je kan dit nog altijd bekijken als een vraag om herziening, maar dan bij de hoofdzetel.
5. De bankdirecteur / kantoor ontvangt van de hoofdzetel een nieuwe rentevoet.
6. Bankdirecteur / kantoor maakt met de ontleners een nieuwe afspraak om de nieuwe rentevoet te bespreken.
7. Als dit nog te hoog is voor de ontlener, kan deze nog altijd vriendelijk bedanken (kost hem geen cent) Indien de ontlener echter wel akkoord gaat, wordt het kredietdossier opgemaakt: ontlener zal moeten tekenen voor akkoord. Er worden op dat moment ook dossierkosten aangerekend.
Volgens mij zat de zoon in fase 5, helemaal niet in fase 7, aangezien daar zijn handtekening voor nodig is. Ik kan me dan wel voorstellen dat de bankdirecteur niet echt "happy" is, als de zoon hem verwijten maakt dat hij stap 4 uitgevoerd heeft, aangezien dit wel een doodnormale stap is als je een herziening vraagt aan een bank.
Als de bankdirecteur stap 7 zonder akkoord van de zoon zou uitgevoerd hebben, is het een andere zaak, maar stap 7 zonder handtekening van de zoon, KAN gewoon niet. En een bankdirecteur gaat NOOIT een handtekening vervalsen in dit soort dossiers, geloof me.
Maar ja, wij zijn gewone werkmensen en hebben geen miljoenen op onze bankrekening bij deze grootbank staan.
Heu... 95% van mensen die een woonlening aangaan, zijn gewone werkmensen, hoor. Als je miljoenen op uw bankrekening staan hebt, heb je geen lening nodig...