Moeder met volmacht haalt al het geld af

VDG2

Re: Moeder met volmacht haalt al het geld af

#16 , 27 jun 2012 17:51

Diefstal onder (sommige leden van de) familie is niet strafbaar. Enkel een burgerlijke vordering kan ingesteld worden. Zie hoger voor post Franciscus met volledige artikel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 27 jun 2012 21:24

Zijn dus beschermd alles wat één lijn van u staat zoon-moeder of echtgenote van zoon tgo moeder als aanverwante.
Zijn niet beschermd zijwaartse want broer broer geeft zoon naar moeder en dan terug naar andere zoon.
Zijn evenmin beschermd mogelijke derden vb feitelijke partner .... daar is diefstal tussen perfect mogelijk of een vriend die meehelpt.

Opletten dus als je voor een vriend of voor een familielid mee gaat verhuizen bij een vechtscheiding....kan 'heel raar' eindigen :roll:

dfh
Topic Starter

#18 , 27 jun 2012 22:52

Ik had ook inderdaad het gevoel dat ze iets uit hun botten aan het slaan waren. Maar toen hij het wetboekje erbij haalde was mijn verhaal al snel gedaan.

In ieder geval poste ik toch maar wat er gebeurde, misschien zijn sommige mensen nog iets met deze informatie.

Toch bedankt iedereen.

Reclame

Franciscus

#19 , 27 jun 2012 22:58

In een aantal gevallen is het niet zo zwart wit en blijkt op de rekening vb in uw geval ook uw vriendin op te staan en dan is het wel diefstal en of misbruik.
Ik stuur liever iemand naar een bepaalde dienst die dan alle documenten voor hen hebben liggen en de visu kan controleren wat het nu juist is of niet. Want op het forum kunnen we dat niet zien.

Moraelin

#20 , 11 jul 2012 16:24

Dat van je familie mogen bestelen betwijfel ik toch, hoor ... Hier en daar hoor je toch dat politie echt wel vanalles uit hun botten slaan.

Lenny
De lokale agent is zelden goed op de hoogte...laatst had ik een gesprek met een agente dat ik voor de regeling van mijn zoon omtrent verblijf en alimentatie naar de jeugdrechtbank moest. Ze begon te lachen en zei dat dit enkel was als je strafbare feiten gepleegd had als kind...tot daar de enorme kennis van rechtspraak bij de politie. Een andere keer had de comissaris mij verzekerd dat ik voor niet komen afhalen kind steeds de politie mocht laten langskomen, toen ik die opbelde waren die boos omdat ze daarvoor moesten langskomen en dat dat niet normaal was en zo....zo zie je maar. Praat er met de hoofdcomissaris over, die weten meestal wel hoe het zit.

Franciscus

#21 , 11 jul 2012 18:12

Dit is elementaire kennis .....
Jeugdrechtbank :
De jeugdrechtbank is een speciale kamer van de rechtbank van eerste aanleg, gericht op jongeren tot de leeftijd van 18 jaar en hun ouders. Zij worden voor de jeugdrechter geleid wanneer:

ze strafbare feiten hebben gepleegd zoals het dealen van drugs of diefstal (MOS)
ze zich in een moeilijke situatie bevinden en zij of hun ouders dringend hulp nodig hebben (POS)
de ouders niet voldoen aan hun onderhoudsplicht of wanneer er sprake is van mishandeling, misbruik of verwaarlozing

Wanneer de jongere voor de jeugdrechter wordt geleid, heeft hij recht op bijstand van een advocaat. Heeft de minderjarige geen advocaat, dan wijst men hem een toe. De jeugdrechter moet de jongere ook vooraf horen, tenminste als die ouder is dan 12.

De jeugdrechter kan de bevoegde sociale dienst belasten met de uitvoering van een maatschappelijk onderzoek. Daarin onderzoekt men de persoonlijkheid van de jongere en het milieu waarin hij werd grootgebracht.

Het niet ophalen van ene kind is niet strafbaar ... er wordt GEEN PV opgesteld er wordt WEL een melding gemaakt ( waarvan u ook het nr kan bekomen).
Daar wordt dus geen interventieploeg voor langs gestuurd gezien gezien deze dienen voor dringende opdrachten.
Zowel radiokamer (dispatch) als de dienstdoende officier kan zulke opdrachten uit systeem halen en diegene die aangifte wil doen verwijzen naar een politiebureau... lijkt me in kader van goed bestuur logisch. Echter wat de prioriteiten zijn bij de zonale politie wordt vastgelegd door de korpschef en politieraad.
MAAR men moet het wel goed uitleggen aan de mensen.
Enkel voor het niet meegeven (wat een strafbaar feit is) dient PV te worden opgesteld en partijen gehoord ...liefst zo snel mogelijk.... alhoewel nu met de Salduz wetgeving zal aan 'verdachte' eerst de mogelijkheid moeten gegeven worden een advocaat te raadplegen.

Moraelin

#22 , 21 aug 2012 12:03

Idd, elementaire kennis, maar blijkbaar niet voor de lokale politie dus...

graziella83

#23 , 26 dec 2012 10:19

Klein vraagje hierover, mijn broer zijn vader ligt op dit moment in coma door hersenenbloeding. Stiefmoeder van mijn broer is de rekening gaan leeghalen en beweert dat ze alle facturen wel zal betalen. Vrouw heeft maanden terug de woning verlaten en woont officieel elders. Kan mijn broer hier ook eisen dat ze alles terug op de rekening zet om betaling van huishuur en dergelijke te betalen? Broer is meerderjarig.

Terug naar “Bank & Beurs”