Cash geld bij verkoop onroerend

j.demoor

Re: Cash geld bij verkoop onroerend

#16 , 17 apr 2012 08:21

“Art.20. De prijs van de verkoop van een onroerend goed mag enkel vereffend worden door middel van overschrijving of cheque, uitgezonderd voor een bedrag tot 10 % van de prijs van de verkoop, en voor zover dit bedrag niet hoger is dan 15 000 EUR. De verkoopovereenkomst en -akte moeten het nummer van de financiële rekening vermelden waarlangs het bedrag werd of zal worden overdragen. Wanneer de in artikelen 2, § 1, 19°, en 3, 1°, bedoelde personen vaststellen dat voornoemde bepaling niet werd nageleefd, brengen zij dit onmiddellijk schriftelijk of elektronisch ter kennis van de Cel voor financiële informatieverwerking.”(11 JANUARI 1993. - Wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme).

Dit houdt niet dat de verkoper die toch in het bezit komt van dit geld in strijd met voornoemd art.20 dit geld niet kan storten op zijn bankrekening.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 17 apr 2012 08:57

Interessante discussie en materie!
Mag ik even de creatieve toer op met een pertinent voorbeeldoplossing?
Vanaf welke ordegrootte van een bedrag mag/moet de bank mij vragen vanwaar dat geld komt? en wat voor oorsprong moet dat dan wel zijn?
Want eerlijk gezegd: als ik 30 jaar lang elke maand pakweg 10 euro cluttergeld, mijn zondags- en verjaardags- communicecentjes in mijn spaarvarken gestoken heb, heb ik ook bijna 10 000 euro cash.
Voor mijn part stort ik dat gewoon op de bank met de vermelding: "30 jaar cluttergeld, zondags- en verjaardags- communiecentjes" :-)
Of als iemand mij een soort van schenking doet (omdat die mens mij ongelofelijk dankbaar is) van zeg maar 10 000 euro. Mag die mij geen briefje schrijven met de vermelding: "Beloning vanwege X wegens het verlenen van psychische en morele bijstand in bedreigende periode."
Bestaat er regelgeving over "beloningen"? Moeten beloningen belast worden, onderheving aan RMZ? Let wel: géén schenkingen héé :-)

wanton

#18 , 17 apr 2012 11:35

Het is niet omdat men 10.000 € op zijn bankrekening cash stort , dat dat verdacht moet zijn. Er kunnen situaties voordoen dat dat legaal is. Men zal waarschijnlijk een uitleg vragen , en de bank zal dan beslissen of het verder onderzocht moet worden.
Idd , bij de akteverlijding van een verkoop bij de notaris moet de betaling steeds gebeuren met giraal geld : overschrijving of cheque. Vraagsteller had het over een betaling buiten compromis. Situatie is af te raden maar een oplossing ( opdoen , verschillende stortingen) mag geen probleem geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#19 , 17 apr 2012 11:52

De grote misvatting is dat het storten van contant geld op rekening per sé illegaal is. De handeling op zichzelf is -sensu stricto- niet illegaal. Het staat trouwens in geen enkele wet. Wat wel mogelijk is: het geld is afkomstig van illegale handelingen (misdaadgeld, fraude,..) en de wetgever wil dat daar controle op is. Voor die controle is de medewerking van de banken nodig. Als de banken niets meedelen aan de bevoegde overheid dan weet die van niets. Tenzij de fiscus zelf wegens bepaalde indiciën een onderzoek instelt.

Maar er is geen deus ex machina die de bezitter van contant geld neerbliksemt. Net zomin dat de sneheidsovertreder automatisch beboet wordt, daarvoor moet hij eerst geflitst worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Bank & Beurs”