dematerialisatie effecten

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Re: dematerialisatie effecten

#16 , 09 dec 2011 23:50

Roarto schreef
"Het is reeds sedert enkele tijd dat alle effecten, die vervallen, alvorens uitbetaald te worden, eerst nog op een effectenrekening dienen te worden geplaatst. Bijgevolg ook effecten die vervallen in 2012.""
.......................................................................................................................................
Van wanneer is dat dan in voege gekomen? In februari 2010 heb ik nog geowon mateririele effecten op vervaldag (zelfs 7 dagen er voor) gewoon op de rekening laten plaatsen Direct gebeurd aan het loket.

Voor binnenlandse effecten (bv kasbons van banken) zie ik geen enkele reden om die dus voor de inning nog op een effectenrekening te zetten. ( dus geen kosten) Misschien bedoelt u buitenlandse effecten want die kunnen niet dadelijk uitbetald worden.
In 2011 was het alleszins zo bij de bank Van Hier. Waren geen buitenlandse effecten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
frieda.M

#17 , 10 dec 2011 10:09

Dit is mogelijk maar volgens mij alleen als iemand bij die bank geen rekening, transactierekening of spaarrekening heeft, want er moet altijd een "trace"zijn.Dus voor iemand die materiele effecten aanbiedt en hiervoor cash wilt ( en geen rekening of spaarrekening heeft, want anders kan dit eerst daarop gestort worden en direct afgehaald) zal de bank zeker een effectenrekening openen. Met als gevolg natuurlijk die 1%. Maar in de andere gevallen dus géén 1%

roharro
Topic Starter

#18 , 10 dec 2011 13:32

Ik volg uw redenering niet. In beide gevallen gaat het via een effectenrekening. Ofwel via degene die men al had, ofwel via een rekening die men enkel opent voor de uitbetaling van het aanboden effect aan toonder.

Misschien valt de nieuwe regering nog vooraleer de wet van kracht wordt....dan ontsnapt u natuurlijk wel aan die 1 percent.

Reclame

frieda.M

#19 , 10 dec 2011 16:19

Zou het dan misschien kunnen dat dit van bank afhangt.In ieder geval verleden jaar hebben ze bij mij een vervallen stuk gewoon op de rekening geplaatst. (kapitaal + interest). Wat ze met dit materieel stuk achteraf doen weet ik niet, mischien een interne effectenrekening? In ieder geval geen effectenrekening op mijn naam , want dan zou ik daar toch voor moeten tekenen veronderstel ik, zelfs al wordt ze dadelijk afgesloten?
Als ik uw redenering volg dat er altijd een effectenrekening gebruikt wordt, dan moeten ze dit in principe ook doen voor vervallen materiele coupons.

Volgend jaar zullen we het antwoord kennen, maar het is altijd prettig het op voorhand te weten. Wat het vallen van de regering betreft,daar hoop ik niet op, die zit zo vast als het maar kan in het zadel. Niemand zal nu nog durven de stekker uit te trekken, maar weten doen we nooit....

roharro
Topic Starter

#20 , 10 dec 2011 23:18

Neen voor vervallen coupons wordt dat niet gedaan. Coupons kunnen niet op een effectenrekening geplaatst worden, enkel de effecten waar ze aanhangen. Ze noteren wel de nummers van de coupons en de naam vn de persoon aan wie werd uitbetaald.

ps: wat ik schrijf zijn geen redeneringen maar wel feiten (die ik persoonlijk heb kunnen vaststellen).

basejumper

#21 , 11 dec 2011 16:03

Roharro,

Je feiten kloppen toch niet altijd, of kloppen enkel voor bepaalde van jouw ervaringen. Effecten op vervaldag kunnen en worden bij de grootste bank van het land niet op een effektenrekening geplaatst alvorens te worden uitbetaald. Er wordt een verkoopsborderel opgemaakt waarop de naam van de verkoper staat, de isincodes, de stuknummers en de hoeveelheden. Afrekening gebeurt altijd via een bankrekening van betrokken klant, nooit cash. In die zin zou een inning op vervaldag niet onderhevig zijn aan taks op deponering, gewoonweg omdat er geen deponering is. MAAR : de uitvoeringsbesluiten van de regeringsintenties zijn nog niet klaar en ook daar kan nog één en ander gewijzigd worden aan bestaande werkwijzen. Blijft wel de vaststelling dat een deponering in 2011 op zich de mogelijke nadelen verhelpt. En als er sprake is van vragen mbt successie enz kunnen die best nu gesteld en nu geremedieerd worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Creatief

#22 , 12 dec 2011 11:38

Inderdaad, Basejumper, i.v.m. met het al dan niet plaatsen van effecten, die vervallen zijn, ben je in je uitleg zéér correct!
Door de dematerialisatie van effecten is het nu een kwestie om eens eventjes hard na te denken over successieplanning. Ik heb zelf nog zéér veel effecten aan toonder, die in 2013 nog moeten vervallen. Vadertje Staat is ons weer voor.

Terug naar “Bank & Beurs”