Beleggingen en de unieke ISIN-Code.

Vaoke
Topic Starter
Berichten: 400

Beleggingen en de unieke ISIN-Code.

#1 , 28 mei 2010 02:05

In een bepaald dossier werd ik geconfronteerd met een code (zie het voorbeeld hierna waarvan de letter moet gelezen worden als een I).
Het voorbeeld: I 0123456789 ofte 11 karakters.
Bij het inbrengen van voornoemde code, in diverse zoekmachines zoals deze van de Netto-Tijd, Dexia, etcetera, lukte het mij evenwel niet om de desbetreffende belegging annex grafiek terug te vinden.
Blijkt evenwel dat bedoelde unieke code tegenwoordig bestaat uit 12 karakters (Voorbeeld: BE 0123456789) en dat in een concreet geval (en wellicht in zeer veel gevallen) de eerder genoemde 11 karakters werden vervangen door het laatste voorbeeld met 12 karakters.. waarvan de cijfers uiteraard totaal verschillend waren van de oorspronkelijke ISIN-Code met 11 karakters.
Nu mijn vraag?!
Sinds wanneer werd de ISIN-Code met 12 karakters (verplicht ?) ingevoerd en op grond van welke richtlijn of controlerend organisme?!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 mei 2010 20:43

Vaoke,

de eerste twee tekens vormen de ISOcode van het betreffenbde land. Ik zie er maar één.


Als het over Italië gaat , probeer eens met IT
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vaoke
Topic Starter
Berichten: 400

#3 , 30 mei 2010 01:20

Wanton, het gaat wel degelijk niet om de "I" van "IT" van Italië.
Het zijn wel degelijk binnenlandse beleggingen.. wat zou moeten staan voor BE.
Maar waarom dan die "I" want het werd aldus opgenomen in een akte van boedelbeschrijving; daarenboven (en dat heb ik al uitgezocht) bleek dat de 10 cijfers ook al niet klopten.. en toch slaagde men er bij de bank (ander filiaal dan deze van uitgifte/verkoop) in om het een en ander op te sporen?!
Blijft nog altijd de vraag waarom die andere letter en idem dito die andere 10 cijfers?
Dus sinds wanneer werd die unieke ISIN - code BE 0123456789 ingevoerd?

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 30 mei 2010 15:36

Voake, gaat het hier niet om de nummering van een aankoop- of verkoopborderel?
De Franse kapitaalmarkt is sinds juni 2003 overgeschakeld naar de ISIN-Code met 12 karakters. Ik vermoed dat de rest van Europa de voetsporen van de Fransen hebben gevolgd.
Aangezien jij door de code het effect niet meer kan achterhalen, is het ook mogelijk dat het fonds (of wat het ook is geweest) niet meer bestaat.

Vaoke
Topic Starter
Berichten: 400

#5 , 01 sep 2010 21:17

Creatief, de zgn "I" code blijkt een "interne code" te zijn.. van voor diverse fusies binnen het geheel van deze grootbank.
Bijgevolg kan en mag ik hieruit concluderen wie beoelde foute mededeling heeft gedaan.. en al evenzo dat de voor hun werkende notaris niet gepast anticipeerde.

Terug naar “Bank & Beurs”