volmacht geven voor geldafhaling

BRONCO
Topic Starter
Berichten: 1

volmacht geven voor geldafhaling

#1 , 10 aug 2010 08:38

Mijn vader is overleden onlangs,mijn vader heeft alles op de rekening van mijn moeder gezet voor zijn dood,nu heeft mijn moeder volmacht gegeven aan mijn zus om geld af te halen van haar rekening,mijn moeder zegd dat ze papier moet tekenen en dat dan zus geld kan afhalen of betaling kan uitvoeren,mijn broer en ander zus weten dit nog niet ik zopas te weten gekomen,kan zus met geld gaan lopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#2 , 10 aug 2010 11:35

Beste,

Of het geld nu op rekening van de man, dan wel de vrouw stond heeft doorgaans geen invloed op de nalatenschap. De bank in kwestie zal een attest van tegoeden op dag van overlijden opmaken met de tegoeden op alle rekeningen zowel van man, vrouw als gemeenschappelijk.
De helft van die tegoeden zullen in erfenis vallen (tenzij er bewijzen zijn dat dit tot het eigen vermogen van je moeder zou behoren)
Je moeder kan bij leven volmacht geven aan wie ze wil op haar rekeningen.
En een gevolmachtigde kan dus vrijelijk over de tegoeden beschikken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 11 aug 2010 10:52

Een volmacht dient niet om zichzelf te verrijken, maar om de onkosten van moeder te betalen.
Indien er discussie bestaat bij het overlijden van je moeder, moet je zus de afhalingen kunnen verantwoorden.

Er bestaat ook de mogelijkheid dat je zus enkel volmacht kreeg over de zichtrekening van je moeder. Hiertegenover staat de "algemene volmacht", waarbij je zus alle rekeningen mag beheren, zowel de effectenrekeningen en spaarrekeningen. Met de "algemene volmacht" heeft zij ook het recht effecten aan toonder of in de effectenrekeningen te herbeleggen.

Het is geen gezonde toestand volmacht te geven aan één kind. Het is beter volmacht te geven aan twee kinderen. Je moeder zal wellicht een reden gevonden hebben om enkel je zus aan te stellen als lastdrager. Waarschijnlijk om de reden dat je zus dicht bij moeder woont en regelmatig bij haar binnenspringt: dus voor het gemak.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”