schuldsaldoverzekering

pds
Topic Starter
Berichten: 37

schuldsaldoverzekering

#1 , 06 mar 2010 01:01

Bij het afsluiten van een lening voor ons huis , heb ik deze verzekering afgesloten voor mij maar ook voor mijn vrouw.
Nu gaan we scheiden: kan ik het bedrag dat ik voor haar betaalde terug
vragen ?Immers , ik ga het huis verder afbetalen en het komt volledig op mijn naam , na haar betaald hebben.

Deze verzekeringen zijn toen éénmalig en volledig betaald .

Met dank ,
pds

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 mar 2010 15:49

Het zou moeten kunnen. Het is zeker de moeite het eens te vragen aan de verzekeringsmaatschappij.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#3 , 10 jun 2010 18:13

Beste,

Eerste vraag is of er al dan niet een tenlasteneming plaatsvond. Een tenlasteneming is een dossierwijziging in je woonkrediet waarbij jij aan de bank vraagt om de lening alleen ten jouwen laste te leggen, en met andere woorden je ex als medekredietnemer van haar verplichtingen te ontslaan. Indien de bank daarmee akkoord is wordt er een contractbijlage aan het woonkrediet gemaakt waarbij de bank, jijzelf en je ex tekenen.
Het feit dat jullie gescheiden zijn en dat jij onderling afspraken met je ex hebt gemaakt is immers niet tegenstelbaar aan de bank. Indien er geen tenlasteneming plaatsvond is je ex nog altijd medekredietnemer en zal de schuldsaldoverzekering nog altijd als waarborg dienen.
Met andere woorden : indien er geen tenlasteneming gebeurde, kanje de levensverzekering niet afkopen.
Indien er wel een tenlasteneming gebeurde kan de levensverzekering afgekocht worden. De verzekeringsmaatschappij zal dan het niet verbruikte premiegedeelte terugbetalen onder aftrek van de recuperatie van de fiscale penalisatie indien het een fiscaal vrijstelbare schuldsaldoverzekering betreft. Die penalisatie bedraagt grofweg 33 %!
Daarenboven zal die afkoop enkel gevraagd kunnen worden door de verzekeringsnemer (en dat is meer dan waarschijnlijk je ex zelf) en zal die afkoopwaarde ook aan haar uitbetaald worden.
Mijn mening : moeilijk haalbaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2010 10:51

Na het lezen van het antwoord van basejumper heb ik een gerelateerd vraagje: Stel je hebt een lening van 25 jaar lopen met een schuldsaldo en je lost deze na 3 jaar volledig af. Moet men dan premie terug betalen? Als het antwoord ja is indien de premie volledig betaald is, wat is dan het antwoord bij een gedeeltelijke betaling (dus geen jaarlijkse betaling, maar bijvoorbeeld een volledige betaling die gespreid is over de eerste 5 jaren).

Dank bij voorbaat.

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#5 , 06 jul 2010 23:04

Lanox,

In elk geval zal men een berekening maken van enerzijds het ontvangen premiebedrag en anderzijds het "verbruikte premiebedrag". Als verzekeringsnemer zal je daar een berekening van krijgen die je voor akkoord ondertekent (kwijtschrift) vooraleer er een effectieve afkoop van het saldo gebeurt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”