veel leningen maar lening bijgewenst

kirikos
Topic Starter
Berichten: 106
Juridisch actief: Nee

veel leningen maar lening bijgewenst

#1 , 23 jan 2023 20:38

Ik heb een grote lening lopen momenteel sinds vorig zomer en nog andere kredietkaarten.
Ondertussen overal waar ik zelfs een kleine lening aanvraag wordt ik geweigerd, nochtans op de nbb sta ik goed alle kredieten worden correct afbetaald.
En we zijn bijna een jaar verder dan verminderen de schulden automatisch.
Hoe komt het dat elke lening geweigerd wordt?
Wordt het niet elke 6 maanden aangepast?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12770

#2 , 23 jan 2023 20:45

Dat is om u tegen uzelf te beschermen, veel mensen gaan nieuwe leningen aan om de oude af te betalen en er zijn er weinig die daar nog goed uitkomen.

zie ook:
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 56#p693056

Thomas_A
Berichten: 2221
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2023 21:19

Gezien uw geschiedenis van topics, lijkt het me echt wel het meest verstandige om geen nieuwe leningen aan te gaan.

Reclame

kirikos
Topic Starter
Berichten: 106
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2023 21:29

Wel ondertussen is er meer dan 6000 euro's terugbetaald en de andere lening ook.Daarom vraag ik me af waarom dat ik geweigerd wordt, ik zou in principe toch na meer dan 6 maanden recht hebben voor een nieuwe verhoging of lening.

puttemanp
Berichten: 609

#5 , 24 jan 2023 21:47

De bank heeft helemaal geen verplichting tegenover jou. Het is nog steeds een bedrijf dat op het einde van de rit winst moet maken.
Het is niet omdat je niet langer ge ficheerd bent bij de NBB dat de bank ve verplichting heeft jou een nieuwe lening te geven of de limiet van de huidige te verhogen.
Een bank is geen liefdadigheidsinrichting. Hun doel is winst maken. Dat betekend ook soms risico contacten afstoten.

basejumper
Berichten: 4596
Locatie: Diest

#6 , 24 jan 2023 22:23

Het aangaan van verschillende leningen en/of kredietopeningen is altijd een risicofactor. Er zijn er genoeg die met het ene putje het andere vullen tot het ontploft. Zeker als de nieuwe leningen in een sneltempo na elkaar genomen worden mag je er gif op innemen dat de volgende put de vorige moet vullen. Banken zien dat. Daarenboven bekijken ze ook je kredietwaardigheid. Inkomsten versus lasten. Notorieteit, eigendom onroerend, beleggingen, beroepscategotie, krediethistoriek.
Al deze elementen bepalen de beslissing. Als verschillende banken dezelfde beslissing nemen lijkt me de meest logische verklaring in bovenstaande elementen te zitten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

kirikos
Topic Starter
Berichten: 106
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jan 2023 22:20

Ten eerste ben ik nooit geficheerd geweest bij de nationale bank.
Ten tweede al mijn leningen zijn altijd correct afbetaald geweest, vroeg gewoon inderdaad een verhoging voor een kredietkaart die geweigerd werd.
Principieel wordt het iedere 6 maanden dacht ik herbekeken!

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 26 jan 2023 05:47

Een bank is NOOIT verplicht een lening toe te staan. Punt.

Jonathan2
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 feb 2023 10:35

Mijn verhoging van mijn kredietkaart limiet werd ook in eerste instantie door het Belfius algoritme geweigerd. Toen heb ik meer geld geplaatst op mijn spaarrekening en toen werd het aanvaard.

Ik denk dat bij sommige banken er geen persoon meer bij te pas komt als je in de app je limiet wil verhogen. Ze maken op basis van je gegevens een risicoprofiel.

Terug naar “Bank & Beurs”