Hoe weten of iemand ooit een tijd pensioensparen/levensverzekering had

CatherineE
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Hoe weten of iemand ooit een tijd pensioensparen/levensverzekering had

#1 , 23 sep 2022 18:47

Het gaat om een levende persoon, die na een beroerte veel is vergeten over het verleden en vooral die dingen. Hij is op zijn 62ste op pensioen gegaan en is nu bijna 69. De beroerte was 5 jaar geleden, enkele maanden voor hij 64 werd.

1) Mogelijk heeft hij ooit een periode aan pensioensparen gedaan bij een bank waar hij nu misschien geen connecties meer mee heeft. Mogelijk ook heeft hij ooit een periode voor een levensverzekering betaald. Hij weet dat allemaal niet meer.
Hoe kunnen we dat te weten komen?

En nog een volgende vraag:
2) Hij had een vennootschap die ontbonden werd net voor zijn pensioen (eind 2016). Onlangs kwam een slapende maar nog bestaande rekening van die cvba uit de kast. Mogelijk is er nog zo een rekening bij een andere bank.
Hoe kunnen we dat te weten komen?

Alvast bedankt voor het meedenken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 24 sep 2022 10:48

Oude dubbels van belastingaangiftes nakijken - is er aftrek voor pensioensparen ?
Op papier of eventueel digitaal bijgehouden.

Oude bankafschriften

Je krijgt jaarlijks ook meldingen van pensioensparen en levensverzekeringen via de instelling waar dat gebeurt
Die kunnen tussen papieren of oudere emails zitten


Slapende rekeningen:

https://financien.belgium.be/nl/betalin ... e-tegoeden

CatherineE
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2022 13:21

Bedankt

Als er pensioensparen of een levensverzekering is geweest was dat tijdelijk en zeker 15 à 20 jaar geleden gestopt. Te lang geleden om in de papieren terug te vinden.

Je zou inderdaad denken dat er jaarlijks een stand van zaken komt.. Maar zelf had ik ooit een groepsverzekering bij een oude werkgever en die sturen nooit iets op, nooit. Je zou het zelf haast vergeten dat dat er nog staat.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 sep 2022 16:43

Ik heb nog steeds ALLE belastingaangiften vanaf de eerste dag dat ik beginnen werken ben als jobstudent. In totaal 2 classeurs dik sedert 1961 en dit tot op heden. Dat is toch geen onoverkomelijk probleem om die bij te houden.

CatherineE
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 sep 2022 17:07

Dubbel
Laatst gewijzigd door CatherineE op 24 sep 2022 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

CatherineE
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 sep 2022 17:08

Ik weet niet hoe lang hij die dingen bijhield vroeger, hoeft normaal niet heel je leven ;-)

Maar het moeilijkste… hij heeft hersenletsel en is onder andere heel veel vergeten, anders zou ik de vraag hier niet moeten stellen.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 24 sep 2022 23:03

Van de laaste 7 jaar ongeveer zou je op "myfin" de belastingsfiches ( en namen van pensioespaarkassen ) kunnen terugvinden, maar dat zal niet lang genoeg zijn ?

Terug naar “Bank & Beurs”