Storting op stopgezette gezamelijke rekening; bank stort door naar ex-partner

Fred9000
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Storting op stopgezette gezamelijke rekening; bank stort door naar ex-partner

#1 , 04 dec 2021 12:14

Ik ontving een storting waarvan ik de begunstigde ben op een gezamenlijke rekening die ruim een jaar geleden werd stopgezet. De bank heeft het saldo integraal doorgestort naar de persoonlijke rekening van mijn ex-vriendin. Ze hebben me hiervan trouwens een screenshot bezorgd.
Op het moment dat we de wettelijke samenwoonst verbraken hebben we beiden ons getekend akkoord gegeven om de gezamenlijke rekening stop te zetten. Ik heb uiteraard niet mijn akkoord gegeven om eventuele stortingen achteraf te laten doorstorten naar de persoonlijke rekening van mijn ex-partner. Ze vertelde me dat zij hiervoor wel een document heeft getekend.

Ik merk dat de bank wil dat ik dit zelf maar regel met mijn ex-partner. Zij wil het bedrag niet doorstorten naar mij of terugstorten aan de afzender. Volgens mij heeft de bank echter een fout begaan en zijn zij aansprakelijk om het bedrag terug te vorderen. Klopt dit?

Ik vind in de voorwaarden van deze bank (wel bij andere) niet terug dat wijzigingen aan een gezamenlijke rekening door beide titularissen moet worden ondertekend. Is dit niet wettelijk zo bepaald?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 04 dec 2021 14:38

Quote : " Ik vind in de voorwaarden van deze bank (wel bij andere) niet terug dat wijzigingen aan een gezamenlijke rekening door beide titularissen moet worden ondertekend. "

Als beiden titularis waren , met handtekening bevoegdheid ; en de rekening is stopgezet MET beider handtekening , dan heeft de bank geen bevoegdheid meer om op die rekening nog verrichtingen te laten gebeuren .

Lijkt mij dat de bank hier wat al te vlotjes mee omgaat , en u dus best aandringt bij de bank .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”