geldafhaling na overlijden

samoht
Topic Starter
Berichten: 9

geldafhaling na overlijden

#1 , 24 okt 2009 16:55

Hallo,

Ik vroeg me iets af.
Ik had hetvolgende gehoord :

het is best om je bankPIN aan je ouders/mensen die je geld krijgen na overlijden, te geven en dit om volgende reden :

Als die mensen je PIN hebben kunnen ze na je overlijden je geld zo van je rekening halen. Indien ze deze niet hebben moeten ze hierop nog belasting betalen.

Klopt dit, hoe wettig is dit, hoe groot is de mogelijke belasting (in percent? )

Alvast bedankt voor het antwoord

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1816

#2 , 25 okt 2009 10:07

De fiscus heeft van de bank een attest nodig met het saldo om 00 00 uur op datum overlijden.

Afhalingen nadien zijn zinloos, en je gaat je waarschijnlijk bij de fiscus moeten verantwoorden waarom er na het overlijden nog geld is afgehaald.

samoht
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 25 okt 2009 18:10

en als de bank "officieel" nog van niks weet ?

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 25 okt 2009 18:33

en als de bank "officieel" nog van niks weet ?
Als de bank 'nog' van niks weet heeft geen enkele invloed daarop.

Lees het antwoord van jefke nog eens na: Afhalingen zijn ZINLOOS!

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 25 okt 2009 18:41

Bovendien loop je vanaf heden ernstig risico bij het afhalen van gelden na overlijden. (wetgeving is een paar weken terug gewijzigd?)

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 25 okt 2009 19:02

Bij overlijden van een klant moet de bank de saldo's van de rekeningen doorgeven op datum van overlijden om 00.00 u , zoals reeds gezegd. Er zijn dikwijls nog mogelijkheden om geld af te halen via bankkaart of zo , maar dat heeft voor de nalatenschap geen zin.
Indien er op het moment van overlijden nog dringende betalingen nodig waren , is het dus mogelijk dit te doen. Die bedragen zijn op de aangifte van nalatenschap te vermelden onder de schulden , waardoor ze niet belast worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Bank & Beurs”