Opzegging cliëntenrekening

Resul007
Topic Starter
Berichten: 39

Opzegging cliëntenrekening

#1 , 23 sep 2009 13:54

Allen,

Een jaar geleden heb ik een Limited opgericht in England, hieronder heb ik momenteel 4 CVOA's opgericht in België. Samen met de oprichting van de CVOA's heb ik ook een rekening bij de Dexia bank geopend. Zaken gaan nu prima, ben nooit in het rood gegaan op de rekeningen van geen enkele van de 4 rekeningen, alle betalingen zijn perfect betaald. Nu krijg ik een tijdje geleden een aangetekend schrijven van de Dexia Bank dat 2 van de 4 rekeningen binnen een maand opgezegd worden en dat er vanaf heden geen verrichtingen meer kunnen gebeuren. Via advocaat, aangetekend schrijven, telefoons, enz. proberen uit te vissen waarom ze ons schrappen, zie geen enkele reden. Bank verschuilt zich telkens achter een artikel dat ze niet verplicht zijn om aan te geven waarom een cliënt niet meer welkom is.

Mijn vraag is, is dit wel wettelijk. Ik ben nu genoodzaakt om op eigen kosten, alle naamkaartjes, bestelbons, facturen enz opnieuw te laten drukken. Alsook al mijn klanten schriftelijk hiervan op de hoogte te brengen. Is er een mogelijkheid om schadevergoeding te eisen of op zijn minst een degelijke reden waarom.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,

Resul

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4656
Locatie: Diest

#2 , 24 sep 2009 21:22

Beste,

Een bankrelatie is een handelsrelatie die door beide partijen kan stopgezet worden mits dat tijdig wordt gemeld.
Overeenkomstig de algemene voorwaarden van je bank heb je je daar destijds akkoord mee verklaard.
je kan debatteren over de termijn, maar je kan een bank niet dwingen om met jou te blijven samenwerken.
Zonder het dossier te kennen lijkt idt mij te passen binnen de wijzigingen in de Europese fiscaliteit waardoor vanaf 1/1/2010 de Belgische banken geen bronheffing meer doorvoeren , maar informatie-uitwisseling met de andere EG lidstaten zullen realiseren.
In dat kader worden ook alle cross border constructies met vennootschappen onderzocht. Die constructies die men als "mogelijk verdacht" kwalificeert worden drooggelegd.
Is maar één van de mogelijkheden, maar lijkt me niet onrealistisch.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”