#3 , 18 apr 2020 16:02
Beste
Inderdaad. Een bank is een handelsbedrijf en kan een klantrelatie stopzetten mits doorgaans een vooropzeg van drie maand.
In een handelsrelatie is het niet alleen de klant die de leverancier kan opzeggen, maar ook omgekeerd. Lijkt me logisch.
In de algemene voorwaarden die u ondertekende bij het aangaan van de bankrelatie staat dat bij mijn weten bij elke bank vermeld.
Onderliggend kunnen er tal van redenen zijn. En die redenen zijn heus niet steeds betalingsproblemen.
Er kunnen tal van redenen zijn : vermoeden van fiscale of andere fraude, betrokkenheid bij witwassen van misdaadgeld, te weinig transparantie in geldtransacties, contacten of transacties met verdachte landen/entiteiten, betrokken zijn bij gerechtelijk onderzoek en nog tal van andere.
Maar een bank zal inderdaad nooit geen reden op geven.
Dat levert enkel discussies en processen op maar wijzigt niets aan het standpunt. Trouwens voor een aantal van die redenen is de bank gehouden tot zwijgplicht.
Als er pakweg een voetbalmakelaar gerechtelijk onderzocht wordt dan zal een bank dat doorgaans al een jaar weten voor die makelaar zelf ondervraagd wordt. Want gevat voor een bankonderzoek.
Het is dan uiteraard niet aan die bank om die klant bij opzeg veel wijzer te maken dan hij al is...
Wat dat betreft zou je trouwens schrikken welke eerste klassers door hun bank zijn opgezegd. En dat heeft dus niets te maken met 'klein geld'.
Fiscale fraude en witwassen is nu éénmaal lucratiever als je goed in de slappe was zit...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.