KBC zichtrekeningen reeds meer dan 2 maanden geblokkeerd, reden kan men niet zeggen. Brief wordt opgestuurd...

cedric512
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

KBC zichtrekeningen reeds meer dan 2 maanden geblokkeerd, reden kan men niet zeggen. Brief wordt opgestuurd...

#1 , 1 week 13 uur geleden (12 apr 2019 21:07)

Beste

In januari 2019 ben ik mijn portefeuille verloren, waarna ik een nieuwe bankkaart heb aangevraagd via de KBC app voor mijn persoonlijke zichtrekening. Ik heb deze eind januari geactiveerd en ook effectief gebruikt voor een online bestelling op Coolblue. Dit was op 30 januari rond 19u. Het ging hier om een smartphone die ik ook ontvangen heb, en deze is afgetrokken van mijn rekening. Het ging hier om een 300 euro.

De volgende dag wil ik een nieuwe verrichting doen, maar zie ik dat 1 van mijn kaarten geblokkeerd is. De KBC-app werkt ook niet meer en ik zou geen machtiging meer hebben om in de app mijn rekeningen te openen. Vreemd. Ik bel KBC en zij zeggen dat mijn kaart rond 19.45u geblokkeerd zou zijn, de dag ervoor. 45 minuten ongeveer na mijn laatste verrichting. Ik vond dit vreemd, en ze raadden mij aan om naar het KBC bankkantoor de gaan voor een deblokkering.

In mijn beherend KBC-kantoor aangekomen, leg ik deze vervelende situatie uit. Ze vertelt mij dat er de dag ervoor om 19.45h door mij gevraagd is om de kaart te blokkeren. Ik had dit niet gedaan, dus vraag of ze dit kon deblokkeren. Ik leg haar ook uit dat dit nog maar pas een nieuwe kaart is, en ik deze vorige kaart 1-2 weken ervoor, na verlies van mijn kaart geblokkeerd had. Echter nu niet. De deblokkering van mijn kaart lukte, ze kon mij aan de automaat een nieuwe code laten kiezen en de app werkte terug. Op dat moment heb ik niet meer geprobeerd om verrichtingen te doen.

De periode erna ben ik enkele dagen in het ziekenhuis geweest en heb me niet met bankieren beziggehouden.

Na deze periode kwam ik thuis aan en tot mijn grote verbazing kon ik mijn rekening via online bankieren niet betalen. Ik log in in KBC online, en krijg toegang tot mijn rekeningen. Oké, kaart niet geblokkeerd. Wat is het probleem dan?

Ik probeer een overschrijving te doen, maar krijg nu deze melding:
‘Overschrijven vanuit deze rekening is niet mogelijk. Contacteer KBC team’.

Dus deze keer was mijn kaart niet geblokkeerd, maar mijn rekening.

Dit was nu begin februari. Na de smartphone te bestellen had ik dus geen verrichtingen meer gedaan.

Ik bel KBC. Reden onbekend. Ga naar je beherend kantoor.

Ik ga naar mijn kantoor. Daar zit ik meer dan 30 minuten. Ze kan de rekening niet deblokkeren. Ze belt naar het hoofdkantoor van KBC om de reden te vragen. De mevrouw schakelt haar een paar keer door, na een lang gesprek kan de reden per telefoon niet meegegeven worden maar ze verzekerd dat er al eventjes een brief onderweg is met instructies voor deblokkeren.

Tijd gaat voorbij, 2 weken later beslis ik nog eens KBC te gaan. De mevrouw belt nog eens naar Brussel en daar is toch nog geen brief verzonden. Er zou binnenkort 1 vertrekken toch. Reden nog steeds niet bekend. Ze ziet trouwens dat er een nieuwe kaart voor me ligt? Ze haalt deze uit de brief en ik hoop dat het hiermee opgelost is. Kaart geactiveerd, rekening nog steeds geblokkeerd. Het vreemde trouwens: ik had deze kaart nooit aangevraagd, want zoals gezegd had ik nog maar een nieuwe 2 weken ervoor na verlies portefeuille.

Intussen is het begin april en zijn we zo al meer dan 2 maanden verder.

Ik ben reeds 4 keer naar mijn beherend KBC kantoor geweest en heb nog steeds geen verduidelijking of brief. Ze raadt me aan te wachten en kan me geen reden geven. Ze geeft enkel wel aan dat dit vanuit het hoofdkantoor uit Brussel komt en geeft me de meest voorkomende oorzaken mee. Allemaal niet van toepassing.

Even schetsen.

Ik ben een student van 20 jaar. Op deze rekening komt persoonlijk geld, geld van mijn werk (student job, vakantiejob) en geld van mijn activiteit als student-zelfstandige. Uitgaven zijn onder andere mijn kot, eten, andere uitgaven zoals dezelfde smartphone of een laptop bvb, voor de rest ook kosten van mijn zelfstandige activiteit. Ik herstel iPhones dus dit zijn voornamelijk iPhone schermen (zo’n 10-15 per maand schat ik).

Ik las op een forum dat het te maken kan hebben met hoge bedragen storten of afhalen.

De totale geldstromen op een jaar heb ik even bekeken. In 2018 ging het om allemaal verrichtingen tussen 1 en 300 euro, 15.000 euro in totaal op en af mijn rekening, dus om hoge bedragen gaat het alvast niet.

Ik heb geen schulden.
Niemand in mijn familie is gestorven.

Andere redens voor blokkeren rekening die ik online las zijn niet op in van toepassing, dus ik stel me heel veel vragen hierbij.

Men gaf me wel mee in het KBC-bankkantoor dat het kan zijn dat ik slachtoffer zou geworden zijn van aankoop op fraduleuze websites: iets met oplichting, valse websites, gamingwebsites, gokken. In ieder geval een serieuze reden moest er zijn. Ook dit is allemaal niet van toepassing.

Ik vraag me nu af hoelang zij dit kunnen blokkeren en in welke positie ik sta.



Vragen:
* Wat met mijn geld, hoelang kunnen ze dit blokkeren, kan ik eisen om een reden?

* Wat met facturen en huur kot die ik moet betalen?

* Wat met mijn zelfstandige activiteiten die even stilligt?


Bijkomend probleem:

* Ik heb autisme en verwacht vanaf juni een inkomensvervangende tegemoetkoming als ik mijn zelfstandige activiteit niet kan uitoefenen of onder een bepaald bedrag zit. Dit moet op een rekening op mijn naam zijn. Ik heb alleen een rekening bij KBC.

Gewoon nieuwe openen? Is wat verdacht imo, hoewel ik niks te verbergen heb. Maar ik snap dat men hierbij zich vragen kan stellen.

Mvg
Laatst gewijzigd door cedric512 op 12 apr 2019 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 12984
Juridisch actief: Nee

#2 , 1 week 13 uur geleden (12 apr 2019 21:13)

Probeer bij een andere bank een rekening te openen, en ga om je centen bij je bank en zet ze op je nieuwe rekening zodat je voort kan leven .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 8045

#3 , 1 week 13 uur geleden (12 apr 2019 21:13)

De enige raad dat ik kan geven is blijven langsgaan en blijven bellen. Zo'n zaken geraken wel opgelost, maar kosten helaas veel van uw tijd.

Reclame

cedric512
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 1 week 13 uur geleden (12 apr 2019 21:17)

Probeer bij een andere bank een rekening te openen, en ga om je centen bij je bank en zet ze op je nieuwe rekening zodat je voort kan leven .
Bedankt @denlowie, maar ik kan mijn geld niet afhalen. Dat is het vervelende probleem met deze blokkade. Mijn kaart is niet geblokkeerd, maar al mijn geld op mijn rekening. Afhalen en storten erop is niet mogelijk (ook niet van andere rekeningen naar deze rekening).

mbbs1024
Berichten: 234

#5 , 5 dagen 9 uur geleden (15 apr 2019 01:14)

Rekening openen bij een andere bank (er zijn banken die geen kosten aanrekenen voor een zichtrekening)
https://www.spaargids.be/sparen/zichtre ... ijken.html

Als ze in het KBC kantoor weigeren om Uw rekening op te zeggen en U het saldo te overhandigen, een aangetekend schrijven sturen naar KBC waarbij U hen sommeert om Uw centen vrij te geven, en klacht indienen bij de ombudsman van de banken
https://www.ombudsman.be/nl/ombudsmannen/ombudsfin

Terug naar “Bank & Beurs”