ALLES GEBLOKKEERD?

Arend
Topic Starter
Berichten: 1

ALLES GEBLOKKEERD?

#1 , 26 jun 2009 01:19

Ik ben zelfstandige (eenmanszaak) en heb zowel mijn prive-rekening als de rekening van mijn zaak bij eenzelfde bank. Mijn vrouw en ik hadden vroeger, voordat ik zelfstandige was, ook nog een VISA-kaart bij dezelfde bank, maar die werd destijds ingetrokken en sindsdien betalen we maandelijks 130€ af om de achterstand van die VISA weg te werken.
Nu was dit ons de voorbije 3 maanden, door omstandigheden, niet meer gelukt en dus heeft de bank begin deze maand onze kaarten (en rekeningen)
plots geblokkeerd. We kunnen zelfs de saldos niet meer opvragen via Pc en ik kan dus ook geen betalingen van klanten van mij controleren. Nu verwacht ik elk moment een betaling van maar liefst 8000€ van een van mijn klanten, maar ik weet dus niet of dat er al op staat of niet. Ik ben naar de bank geweest en heb zelfs gezegd dat ze, wanneer die 8000€ erop staat, ze de volledige achterstand van die Visa er mogen van afnemen maar dat ik dan ook onmiddellijk de volledige controle over mijn rekeningen terugwil.
Maar dat konden ze mij niet verzekeren en ik ben daar dus buiten gewandeld met nog meer vraagtekens als toen ik binnenging. Kan dit zomaar? Of kan ik bepaalde juridische stappen tegen hen ondernemen?
Ik heb zo een voorgevoel dat de bankdirecteur mij hier om de een of andere reden aan het lijntje aan het houden is en dat het op een persoonlijke kwestie aan het uitdraaien is. Please, can someone give me some good advice?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 27 jun 2009 19:46

“Art.1289.Wanneer twee personen elkaars schuldenaar zijn, heeft tussen hen schuldvergelijking plaats, waardoor de twee schulden teniet gaan, op de wijze en in de gevallen hierna vermeld. Art.1290 Schuldvergelijking heeft van rechtswege plaats uit kracht van de wet, zelfs buiten weten van de schuldenaars; de twee schulden vernietigen elkaar op het ogenblik dat zij tegelijk bestaan, ten belope van hun wederkerig bedrag.Art.1291 Schuldvergelijking heeft alleen plaats tussen twee schulden die beide tot voorwerp hebben een geldsom of een zekere hoeveelheid vervangbare zaken van dezelfde soort en die beide vaststaande en opeisbaar zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek of aan voornoemde voorwaarden inzake schuldvergelijking voldaan is.

Is hieraan niet voldaan of handelt de bank buiten schuldvergelijking,maan haar dan aangetekend aan uw geld onverwijld vrij te geven. Geeft zij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg,leg dan klacht neer bij Ombudsdienst voor de Financiële Sector(W.24/03/2003) http://www.abb-bvb.be/gen/nl/ombudsman.html
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”