Informatiedienst voor het beheer van digitale munteenheden

Mauriceee
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Informatiedienst voor het beheer van digitale munteenheden

#1 , 28 jun 2017 20:21

Beste,

Sinds 1 jaar ben ik actief en succesvol aan het investeren in digitale munteenheden.
Ik merk op dat veel mensen de opportuniteiten hierin zien maar niet capabel zijn om het bijkomend proces zelf uit te voeren.
Om deze reden wil ik een bedrijf opstarten dat een dienst aanbied om al de bijhorende zaken te verduidelijken.

Hieronder een opsomming van de diensten die ik met mijn zaak wil aanbieden:
1) Het opstellen van accounts op verschillende trading sites, inc. uitleg hoe deze werken
2) Toelichten welke maatregelen men moet nemen om veilig te werken
3) Het aanbieden van een digitale kluis waarin men de munten veilig kan opslagen.
4) Het aanbieden van informatie omtrent onder- en overgewaardeerde digitale munteenheden
5) Uitfilteren en doorspelen van (vals)nieuws, informatie, artikels, ...
6) Het uitvoeren van aankopen en verkopen vanuit de klanten hun account (tradingsite)
7) Het uitvoeren van aankopen en verkopen vanuit het bedrijfsaccount (tradingsite), waarbij het vermogen van de klanten wordt beheerd door het bedrijf.

Concrete vragen:
- Welke van de diensten zijn mogelijk om als (e)bvba uit te voeren ?
- Wat zijn jullie algemene bedenking omtrent deze visie ?

Ik ben bewust dat ik nog veel kan bijleren en dat deze visie nog veel bijsturing nodig heeft.
Ik sta daarom ook open voor al jullie opmerkingen en raad.

Alvast bedankt,
Maurice

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DeRedelijkheidZelve
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2017 17:43

Iemand anders in dit forum zal hoogstwaarschijnlijk in meer specifieke taal hetzelfde advies geven: indien je bank-achtige diensten wil aanbieden, dan zul je dit nooit kunnen via een EBVBA.. zal waarschijnlijk een NV moeten zijn. Ik zou eerst eens researchen hoe men een "dom" Argenta/KBC-achtig filiaaltje kan openen.. welke de vereisten zijn van het management etc.. Je kunt je wel inbeelden dat er heel strenge vereisten zijn op gelijkwie/wat dat geld van derden beheerd. Ten laatste, ik vermoed ook dat de autoriteiten flink achter de schermen onder druk staan om zo'n business plan niet toe te laten voor kleine éénmansvisjes.. de grootbanken zijn vandaag al goed bezig met hun eigen visies omtrent blockchain technologie uit te werken. Zoals met alle business plannen moet je je markt (incl competitie) zeer goed kennen voor je je in zo'n avontuur stort.

Mauriceee
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2017 12:33

Beste,

Van waar de overtuiging dat cryptocurency onder het bank luik valt ?
Bij mij weten wordt het niet erkent als een officiële currency, en ook niet als een aandeel.

Ik maak volgende vergelijking en zie hier wel degelijk mogelijkheden in:
Een kunstschatter van mijn bedrijf gaat samen met een koper een schilderij kopen, van 1000 euro. Uiteindelijk zal het schilderij opgeslagen worden binnen de kluis van mijn bedrijf. Nu hoort mijn kunstschatter dat de waarde van het schilderij tijdelijk overgewaardeerd is waarna de kunstschatter samen met de eigenaar het schilderij gaat verkopen voor 2000 euro, en een nieuw schilderij aankoopt ter waarde van 2000 euro. Ook dit schilderij wordt opgeslagen in de kluis van het bedrijf.
Op het einde van het jaar laten we een onafhankelijke schatter komen om de waarde te schatten, 2000 euro.
1000 euro winst, er wordt een factuur opgesteld 50 euro beheer, 100 euro raad, 50 euro verzekering = 200 euro.

- Er moet een contract opgesteld worden dat het bedrijf het schilderij in eer en geweten beheerd.
- Het bedrijf moet een verzekering aangaan voor brand, diefstal, etc.
- Stel dat de schatter een fout maakt en een schilderij van 1 euro koopt voor 2000 euro, in hoe ver is het bedrijf aansprakelijk ?
- Is dit ook toegelaten als het bedrijf dagdagelijks schilderijen koopt en verkoopt ?


Groeten,
Maurice

Reclame

filosoof
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#4 , 10 aug 2017 23:01

Cryptocurrency vallen niet onder het bank luik. Er bestaat nog geen duidelijke wetgeving rond.

Persoonlijk beleggingsadvies geven en vermogensbeheer diensten aanbieden zonder vergunning van FSMA is verboden.

Beleggingsadvies wordt in de toepasselijke wetgeving gedefinieerd als: “het doen van gepersonaliseerde aanbevelingen aan een cliënt met betrekking tot één of meer transacties die met financiële instrumenten verband houden"

Zijn crypto financiële instrumenten?

Indien ja dan valt dit zeker en vast onder het toezicht van de fsma, indien niet dan kan je voorlopig gewoon je gang gaan.
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

Terug naar “Bank & Beurs”